Zadania dodatkowe zostały przeze mnie przygotowane, by podać grupom, jeśli zbyt szybko rozwiązują zadania, np. zanim dostaną ostatnią cyfrę kodu ukrytą w prezencie.
LEKCJA (obejmuje dwie jednostki lekcyjne)
5. Wg instrukcji uczniów nauczyciel wsiada na miotłę i ,,lata" po klasie. Następnie informujemy, że czas na praktykę uczniów Szkoły Latania.
Rozdajemy KRZYŻÓWKĘ. Poza salą wywieszamy FRUWAJĄCE PYTANIA Zadaniem uczniów jest ,,polecieć" po hasło do krzyżówki. ,,Leci" jedna osoba z grupy, po znalezieniu odpowiedzi, ,,leci" kolejna. Gdy pierwsza z grup rozwiąże całą krzyżówkę, przerywamy zabawę i sprawdzamy poprawność wykonania zadania.
Stworzyłeś/aś dobble/domino dla kilku grup, narobiłeś/aś się i ...zagrają raz na lekcji i koniec??? NIE!
Podsuwam parę pomysłów, jak wykorzystać gry w nietradycyjny sposób. Uwaga - kartki leżą odwrócone na stoliku. Uczniowie losują po kolei jedną (W przypadku dobble sami wybierają wyraz, nie może się on jednak powtarzać) :
Oto kolejna porcja pomysłów na zajęcia z ortografią. O wcześniejszych mogliście poczytać TU, TU i TU ;)
ORTOGRAFICZNE KIESZONKI
To już trzecia część alternatywnych sposobów na kartkówkę. O pierwszej możecie poczytać TU, a o drugiej TUTAJ.
Przedstawiam Wam kolejne 5 :)
KAPUSTA
Wariant 1
Tniemy kartkę A4 na pół. Na każdej zapisujemy pytanie dotyczące sprawdzanego zagadnienia, np. z lektury. Następnie ugniatamy kartki, tworząc liście kapusty - świetnie wyglądają kartki zielone, wtedy naprawdę mamy wrażenie, że przed nami jest warzywo. Z uczniami siadamy w kręgu. Podajemy pierwszemu ,,kapustę". Uczeń odrywa ,,liść" i czyta pytanie. Stara się na nie odpowiedzieć. Jeśli odpowiedzi nie zna, prosimy, by odpowiedział ktoś z klasy. Po odpowiedzi kapusta jest przekazywana dalej, kolejna osoba odrywa ,,liść" itd.,itp. aż dojdziemy do ostatniego pytania. Potem prosimy młodzież, by wykonała notatkę na podstawie tego, co usłyszała podczas gry w kapustę. Jeśli chcesz, możesz nagrodzić ocena/ nagrodą (np. w postaci zwolnienia z pracy domowej) osoby najbardziej aktywne.
Wariant 2
Rozdajemy uczniom pocięte kartki i prosimy, by zapisali na nich pytania do omawianego zagadnienia. Następnie tworzymy z nich ,,kapustę". Później postępujemy jak w wariancie 1 - siadamy, odwijamy, czytamy pytanie, odpowiadamy. Jakie jest niebezpieczeństwo? Pytania mogą się powtórzyć, mogą być za łatwe albo za trudne. Jeśli wybierzemy ten wariant, trzeba taka możliwość dopuścić. Warto uprzedzić uczniów, by nie rozpoczynali pytań od ,,CZY".
BINGO
Rozdajemy uczniom kartkę z imionami bohaterów. Zadaniem uczniów będzie dopisywanie informacji o postaci, której dotyczą, a które wyczytuje nauczyciel. Jeśli uczeń dopisze po trzy informacje do każdej postaci w pionie lub poziomie, krzyczy BINGO. Można stosować zmyłki, czyli wiadomości, które nie pasują do żadnego bohatera. Trzeba jednak uprzedzić o tym uczniów:)
LOGICZNE KOŁO
Najpierw przygotuj sobie zwykłą kartkówkę z wariantami (co najmniej trzema) odpowiedzi. Potem przy prawidłowej odpowiedzi wpisz cyfrę kolejnego pytania, np. 4. Prawidłowa odpowiedź ma odsyłać do kolejnego (NIE PO KOLEI) pytania. Identycznie postępujemy przy kolejnych pytaniach i odpowiedziach. Ważne by ostatnia odpowiedź ostatniego nam pozostałego pytania odsyłała do pierwszego pytania. Chodzi o to , by zamknęło nam się koło z odpowiedziami. Przy innych odpowiedziach piszemy przypadkowe cyfry.
ODWRÓCONE TABOO
Zapewne znacie grę Taboo - czyli zakazane słowa. W tradycyjnej grze wypełnione jest górne i dolne pole. Do sprawdzenia znajomości lektury proponuję odwrócone Taboo, czyli karty z nieuzupełnionymi polami. Uczeń otrzymuje karty, w których jest uzupełnione tylko górne lub dolne pole. Zadaniem ucznia jest uzupełnić, czyli w dolnej części zapisać 4 słowa najbardziej charakteryzujące daną postać, które zapewne w tradycyjnej grze byłyby zakazane. Jeśli natomiast otrzymuje kartę z uzupełnionym dolnym polem, musi odgadnąć o kogo chodzi i nazwę postaci zapisać na górze. Myślę, że takie odwrócone taboo sprawdzi się też wyśmienicie przy powtórkach lektur z klasą ósmą :)
PIKTOGRAMOWA KARTKÓWKA
Zamiast tradycyjnych pytań uczniowie otrzymują kartkę z piktogramami związanymi z lekturą. Ich zadaniem jest udowodnić, że świetnie znają lekturę. Skojarzenia mogą być zupełnie inne niż się spodziewamy i bardzo kreatywne, i trzeba się z tym pogodzić. Na przykład kiedyś uczeń przy ikonie rękawiczek napisał mi, że kojarzy mu się z miejscem akcji- pustynią, bo w nocy jest zimno. Zaliczyłam.
Ikony możecie pobrać ze strony thenounproject.
Lekcja (2x45min.) może być zrealizowana na początku klasy ósmej lub jako powtórka przed egzaminem ósmoklasisty.
Temat: LED, czyli literacka przebieżka przez rodzaje i gatunki.
Cel: porządkuję wiedzę na temat rodzajów i gatunków literackich
KSU: wymieniam cechy rodzajowe liryki, epiki i dramatu; dopasowuję gatunki literackie do właściwego rodzaju; wskazuję lekturę pasującą do gatunku literackiego
Środki dydaktyczne: domino teoretycznoliterackie, karta pracy - szafa, kartki z wypisanymi cechami rodzajowymi oraz gatunkami literackimi
1. Każdy uczeń wchodząc do sali otrzymuje jakąś cechę rodzajową (Nie powinny się powtarzać, gdy zabraknie nam cech, można użyć nazw gatunków), np. didaskalia, narrator, środki artystyczne, podział na tekst główny i poboczny, pisane wierszem, akcja i fabuła.
2. W sali w trzech różnych punktach zostawiamy karteczki z napis LIRYKA, EPIKA, DRAMAT. Zadaniem uczniów jest przyporządkować się do danego rodzaju literackiego. W ten sposób dokonamy podziału na grupy, w których w późniejszym czasie będą uczniowie pracować. Sprawdzamy poprawność wykonania zadania - najpierw uczniowie zgromadzeni wokół danego rodzaju, potem głośno każda grupa odczytuje, przy czym młodzież może zgłaszać veto, jeśli coś zostało przyporządkowane błędnie.
3.Zapisujemy temat i rozdajemy kartę pracy - szafę. Na jej froncie na samej górze rysujemy żarówkę (uczymy przez skojarzenie LED- to rodzaj żarówki- inspiracja od Marcin Michalik). Na każdych drzwiach szafy (inspiracja - Joanna Klimas) piszemy po kolei Liryka, Epika, Dramat (pierwsze litery zaznaczamy na kolorowo). Następnie każda grupa dyktuje cechy rodzajowe, które zapisujemy na odpowiednich drzwiach.
4. Przewracamy kartę pracy na drugą stronę, która ilustruje wnętrze szafy. Podpisujemy u góry po kolei przy każdej części: gatunki liryczne, gatunki epiczne, gatunki dramatyczne. Każda grupa musi przypomnieć sobie gatunki i podać do niego przykład omawianego na lekcjach utworu. Następnie grupy odczytują wyniki pracy. Jeśli brakuje naszym zdaniem jakiegoś gatunku, najpierw pytamy klasę, dopiero w ostateczności podajemy sami (możemy naprowadzać pytaniami). Warto od razu powtarzać też cechy gatunkowe danego utworu.
5. Rozdajemy domino teoretycznoliterackie LINK . Nie ma jednego rozwiązania. Uczniowie mogą łączyć tak, by stykające się ze sobą kartki zawierały prawdziwą informację, np. sonet - pasuje i słowo ,,liryka", jak i ,,Stepy akermańskie". Możemy ustalić, że wygrywa ta grupa, która ułoży najdłuższy ciąg, wykorzysta jak najwięcej kostek domina.
Domino można zakupić na Złotym nauczycielu.
Potrzebne będą - dwa koła (na jednym rysujesz skrzyżowane w centralnej części dwie linie, które podzielą je na 4 części; na drugim odcinasz 1/4 koła), pinezka, klej, nożyczki, wata, ,,łapy zająca". Na kole podzielonym na 4 części piszesz związki frazeologiczne - u mnie były; zajęcze serce, złapać zająca, spać jak zając pod miedzą, narozrabiać jak pijany zając. Nakładasz na to kółko z wyciętą 1/4 koła i spinasz pinezką (warto od spodu pinezkę rozgnieść, np. młotkiem). Na pinezkę przyklejasz kawałek waty, formując ogonek. Następnie wycięte ,,nogi" przyklejamy do koła.
Uczniowie samodzielnie wykonują taką notatkę, ja daję im tylko szablon. Potem słowniki, by wyjaśnili frazeologizmy.
Myślę, że pomysł świetnie się sprawdzi przed nadchodzącymi świętami wielkanocnymi.
2. Otwórz paszczę.
Przed Wami kolejna odsłona ciekawych sposobów na utrwalanie ortografii.
ORTOGRAFICZNE TABOO
CZARNY PIOTRUŚ/MEMORY
Coś dla młodszych klas lub na zajęcia wyrównawcze z naprawdę słabą grupą. Tworzymy klasyczną grę memory, np. z ch - czyli przygotowujemy karty w podwójnej ilości, układamy obrazkami z napisem do dołu i próbujemy znaleźć parę. Dodając jedna kartę, np. z wyrazem z H ( u mnie druh), zyskujecie grę karcianą- Czarny Piotruś, czyli uczniowie rozdają wszystkie karty, a potem biorąc od siebie wzajemnie po jednej karcie, dobierają pary. Przegrywa osoba, która zostaje z ,,Piotrusiem". Karty można później wykorzystać do porozmawiania o zasadach, podzielić karty wg zasad lub ułożyć z wyrazami zdania.
ORTOGRAFICZNY WITRAŻ
NIEDOKOŃCZONY KOD QR
LUSTRZANE DYKTANDO
Zastanawialiście się kiedyś, jak zainteresować ósmoklasistów ortografią? Ja często i zdaje się znalazłam sposób. Polecam dyktando lustrzane, czyli tekst czytany jest od dołu do góry i z prawej strony na lewo. Można dla ułatwienia wykorzystać lusterko. A jak do tego dodacie nietuzinkowy tekst, np. dyktanda Lema - sukces murowany :)
Takie dyktando przygotujecie bez trudu w GENERATORZE
Oto 5 sposobów na zapamiętanie wyrazów z trudnością ortograficzną:
1) PODWÓJNE (czyli ortograficzny odpowiednik dooble)
Należy przygotować zestaw kart (kół w moim przypadku) z wyrazami z ćwiczoną trudnością ortograficzną. Wyrazy powinny się co jakiś czas powtarzać. Najlepiej gra sprawdza się w grupie do 5 osób. Każdy z uczestników otrzymuje taką samą liczbę kart. Zadaniem jest jak najszybsze pozbawienie się swojego zestawu poprzez wypatrzenie dwóch identycznych wyrazów na karcie, która leży na stole i na jednej ze swych kart. Wygrywa osoba, która pozbędzie się wszystkich. Gra jest szybka, więc można rozegrać kilka rund.
2) ORTOGRAFITTI (czyli ortograficzne rysowanki)
Wariant 1 Każdy z nas ma wyraz/y, które trudno mu zapamiętać, mimo usilnych prób. Warto pobawić się z dzieciakami w grafficiarzy i poprosić o zapisanie trudnego wyrazu ozdobnym pismem na całej stronie w zeszycie. Prace tego typu możecie podpatrzyć u Wioletty Rafałowicz. KLIK
Wariant 2 Uczeń tworzymy rysunek trudnego wyrazu z literą sprawiającą trudność. Przykłady poniżej pochodzą z książki ,,Ortografia obrazkowa" Joanny Glasman.
PIÓRO HYDRANT
autor: Monika Puszek3) ORTOWIERSZYKI (czyli ortograficzna pamięć)
Pamiętam do dziś powyższy wiersz ortograficzny (i inne) Witolda Gawdzika, których nasza polonistka kazała się mi uczyć na pamięć, bo miałam ogromne problemy z ortografią. Rzeczywiście mi pomogły. Wyrazy, które się w nich znajdowały, zapamiętałam na zawsze.
5) SUDOKU (czyli logika w służbie ortografii)
Ode mnie do pobrania dostajecie SUDOKU z RZ.
W jego stworzeniu pomógł mi generator SUDOKU na www.edu-games.org
Jak w nim tworzyć? Na pewno pomocny będzie filmik Agnieszki Pietnoczki z Edukacji na tik toc FILM
Warto zajrzeć do trzech moich starszych wpisów, w których też poruszam tematykę ortografii
Pewnie nieraz tworzyliście gazetki do klasy. Dla mnie wieczną zmorą było tworzenie napisów. Bawiłam się Wordem, powiększałam litery, drukowałam, wycinałam. I bardzo dużo zabierało mi to czasu. Dziś chciałabym Wam przedstawić darmowe (!) generatory napisów, które tworzą proporczyki (girlandy) z literami. Piękne i szybkie wykonanie :)
GENERATOR 1 W języku angielskim, ale bardzo intuicyjny w obsłudze. Nie trzeba się logować. LINK By sobie ułatwić tworzenie w nim można włączyć tłumaczenie strony. Do wyboru około 50 czcionek, 60 rodzajów kolorów tekstu, 7 rodzajów proporczyka.
W tym samym generatorze można utworzyć różnokolorowe litery, już nie w postaci proporczyka LINK
GENERATOR 2 Na dole strony, która Wam się wyświetli po kliknięciu w słowo EduZabawy , jest film instruktażowy, jak wykonać napis w generatorze. Nie ma tu wyboru czcionki, ale możecie użyć wielkich (użyj klawisza Caps Lock) lub małych liter, ale za to duży wybór tła, w tym tematycznych, np. patriotyczne, religijne, z okazji różnych świąt/ dni m.in. Dzień Kobiet, Dzień Dziecka.