Jednym ze sposobów na zaciekawienie ucznia lekcją jest podanie ,,nudnych" ćwiczeń/zadań w zaskakującej formie. Poniżej podrzucam Wam linki do generatorów i pomysły na ich wykorzystanie.
1. SNOTES LINK
czyli wiadomość ukryta w kółku. Przy odpowiednim ustawieniu można odczytać wyrazy, które mogą ułożyć się w zdanie lub nie być w ogóle ze sobą powiązane. W wersji darmowej (BASIC) otrzymasz snotki składające się z 4 wyrazów w jednym kolorze - czarnym, jednym kształcie - koło i jednym rodzaju czcionki- copperplate. Polecam zostawić jednolite tło, jeśli będziesz drukować. W wersji podstawowej nie pobierzesz, ale można zrobić zrzut ekranu ;)
2. CHMURA WYRAZOWA jest kilka generatorów do tworzenia chmur. Podrzucam Wam poniżej linki do trzech. Generatory są proste w obsłudze, wymagają (nie wszystkie) logowania i większość jest bezpłatna (!). Gdyby ktoś miał jednak problem, polecam samouczki na YT.
Chmura to grupa wyrazów, która może przybrać różne rozmiary, kształty, kolory i położenie słów. Chmury pomagają uczniom rozwijać przede wszystkim pamięć wzrokową.
Do czego wykorzystać?
- wykonanie przez ucznia zapisu zestawu wyrazów, które kojarzą się mu z lekturą; dodatkowo można poprosić, by uczeń wybrał najbardziej kojarzący się z utworem kształt, a swój wybór uzasadnił,
- skumulowanie wyrazów o określonej zasadzie ortograficznej,
- stworzenie chmury z wybraną częścią mowy, np. zamiast nudnego wypisywania do zeszytu czasowników z tekstu/podręcznika do zeszytu,
- utrwalenia pojęć teoretyczno-literackich, np. nazwy środków poetyckich,
- wypisania wyrazów pokrewnych lub bliskoznacznych.
3.ZAPISY W ROŻNYCH KSZTAŁTACH
Kształt, w jakim możesz zapisać tekst w poniższych generatorze to:
- LABIRYNT
Przykład wykorzystania:Równie dobrze można tam wstawić pojedyncze słowa.
- SPIRALA
(tekst dyktanda Ewy Przekop)
Przykład wykorzystania:
Tekst tak zapisany posłużył mi do bieganego dyktanda, zapis w spirali był dodatkowym zaskoczeniem.
Równie dobrze możemy przyczepić taki tekst pod ławką i ,,kazać" go przepisywać. Ćwiczymy w ten sposób i pamięć, i koncentrację.
- SERCE
Przykład wykorzystania:
- można umieścić tekst czytania ze zrozumieniem na walentynki,
- wypisać z lektur obowiązkowych imiona kochanków i niech młodzież powie, w jakiej lekturze ich odnajdziemy, np. Wacław i Klara -Zemsta.
- FALA
Przykład wykorzystania:podany tekst jest bez kropek i przecinków. Zadaniem młodzieży jest przepisać go, wstawiając odpowiednie znaki interpunkcyjne.