Kto tu zagląda ten wie, że uwielbiam metodę stacji. Poniżej przedstawiam Wam mój pomysł na lekcję ortograficzna z wykorzystaniem stacji. Zaplanowałam ją dla klasy 4, ale myślę, że sprawdzi się też w 5. Z pewnymi modyfikacjami (użycie trudniejszych wyrazów) w klasach starszych. Podzielcie się w komentarzach opinią na temat zaplanowanych działań.
Przygotowanie sali przed lekcją - na ławkach leżą przygotowane materiały do pracy (kserówek tyle, ile uczniów w klasie); ławki oznaczone są numerami 1,2,3,4,5 (stacji musi być więcej o jedną niż ilość grup); ławki rozstawione tak, by żadna grupa sobie nie przeszkadzała; przy ławce tyle krzeseł, ile uczniów w grupie
Losowanie grup - uczniowie wchodzą do sali i losują z ciemnego woreczka kolorowy patyczek, kolor wskazuje z kim będzie pracował dany uczeń w grupie, nie ma wymiany patyczków
Grupy dostają instrukcję, na czym polega zadanie - patrz załącznik. Szef grupy losuje pierwszą stację i przy niej siada grupa, potem wykonują zadania wg własnego tempa i kolejności. Najszybsza grupa po sprawdzeniu poprawności wykonanych zadań otrzymuje oceny 5 za aktywność.
Przykładowe zadania:
Stacja 1 - Rozwiążcie krzyżówkę ortograficznej na platformie e-learningowej LearningApps: https://learningapps.org/5424402 .Wpiszcie hasło na karcie zbiorczej. Za pomocą słownika języka polskiego wyjaśnijcie znaczenie hasła.
Stacja 2 - Do słów:brzask, grzmot, krzaki, przyjaciółka dopiszcie po jednym rymującym wyrazie. Podajcie zasadę ortograficzną, która obowiązuje w wyżej wymienionych wyrazach. Ułożycie zdania z każdym słowem. Zadanie do wykonajcie na karcie zbiorczej.
Stacja 3 - Wykreślcie 6 wyrazów ukrytych w wykreślance z "Ż". Wyjaśnijcie pisownię wyrazów. Zadanie wykonajcie w zeszytach. (kserówka dla każdego)
Stacja 4 - W woreczku znajdują się kości opowieści. Waszym zadaniem będzie napisanie na karcie zbiorczej minidyktanda. Dyktando musi składać się z 5 zdań i zawierać przynajmniej 2 wyrazy z ż i 3 wyraz z rz. Rzućcie kostkami, zapiszcie wyrazy, które wypadły i wykorzystajcie je w pisaniu dyktanda. Uwaga! Zdania muszą być poprawne pod względem ortograficznym i gramatycznym.
Stacja 5 - Zadanie do zeszytu - kserówkę wklejamy. Uzupełnijcie poprawnie tekst wpisując ż lub rz. Korzystajcie ze słownika ortograficznego.
Na du...ym boisku spotkały się dwie dru...yny piłkarskie. Piłka...e obu dru...yn gotowi byli do cię...kiej i długiej walki, by wygrać ten wa...ny mecz. Bramka... pierwszej dru...yny musiał się bardzo starać, by obronić st...ał p...eciwnika. Udało się! Jednak...e p...eciwnicy wyko...ystali szansę, jaką było wykonanie ....utu karnego. Kibice szaleli na trybunach. Niestety, jeden z zawodników
ot...ymał od sędziego ...ółtą kartkę. Jeden z piłka...y został kontuzjowany. P...erwano mecz na kilka minut. Trener pierwszej dru...yny za...ądał p...erwy.
Skorzystałam z:
- www.dyktanda.net , z którego pochodzi fragment dyktanda ze stacji 5 (ja dałam kserówki, ale zadanie można wykonać on line, jeśli macie więcej komputerów w klasie.
- instrukcji, którą znalazłam kiedyś w Internecie (nie zapisałam sobie skąd ani czyje, ale autorka miała na imię Ala, dziękuję)
- learningapps.org, krzyżówkę wykonałam samodzielnie (na platformie jest mnóstwo aplikacji publicznych, które możecie wykorzystać)
- www.senteacher.org, by stworzyć wykreślankę.
piątek, 27 lipca 2018
wtorek, 10 lipca 2018
Akcja inspiracja - kodowanie off line
Do kursu z eTwinningu pt. "Kodowanie off line" podchodziłam nieufnie, jak do jeża. Zastanawiałam się, po co mi to na polskim???? W trakcie kursu zorientowałam się, że ja koduję od dawna na zajęciach, tylko nie wiedziałam, że to kodowanie :)
Kodowanie/programowanie, to - najprościej mówiąc - pisanie kodu, który pozwoli nam uzyskać określony efekt w działaniu.
Warto uczyć (się) kodowania, bo ono:
- wymaga i uczy logicznego myślenia (Pozwala wnikliwie przeanalizować problem, podjąć decyzję, a następnie zweryfikować jej trafność - i spróbować znowu),
- wspiera kreatywność,
- uczy rozwiązywania problemów,
- pomaga odnaleźć się w świecie technologii,
- jest inwestycją w zawodową przyszłość (Brakuje dobrych programistów - aż 4 z 10 pracodawców narzeka na trudności ze znalezieniem pracowników wyszkolonych w tym obszarze.Jasne - nie każde dziecko zostanie zawodowym programistą. Dla wielu będzie to po prostu dobra zabawa i zajęcia skutecznie wspierające ich rozwój. Jednak część z tych dzieci odkryje w sobie pasję do programowania i zechce związać z tym zajęciem swoją karierę zawodową).
Jeśli ktoś z nauczycieli uważa, że programowanie jest trudne, niech spojrzy na pomysły, które narodziły się podczas kursu.
RYSOWANIE ja skupiłam się na zadaniach z polami; stąd GRAFICZNE DYKTANDO do pobrania --> Kliknij Do czego praktycznie je wykorzystać? Jako wprowadzenie do lekcji lub podsumowanie, zakodowania ortografii, jako pracę domową.
O graficznych dyktandach poczytacie też u Zakręconego Belfra oraz Pani Kowalskiej
ZAGADKI LOGICZNE wdrażają umiejętność analitycznego myślenia, wykluczania pewnych danych, wprowadzania w ich miejsce innych; stąd znane może niektórym m.in. z Printoteki SUDOKU ORTOGRAFICZNE Moja wersja do pobrania --> Kliknij
LABIRYNTY można stworzyć na ich podstawie prostą GRĘ ORTOGRAFICZNĄ do pobrania --> Kliknij Gotowe, ciekawe labirynty gramatyczne znalazłam w książkach Operonu(Seria: "Odkrywamy na nowo." Kształcenie językowe.Podręcznik dla szkoły podstawowej). Nie mogę umieścić zdjęcia, bo nie mam do tego praw, ale poszukajcie.
KODOWANIE To mogą być znane wam z wcześniejszego wpisu kolorowe zdania Do pobrania --> Klik lub zakodowane obrazki, czyli REBUSY!Do pobrania --> Kliknij
SZYFRY Znanych szyfrów jest wiele, np. szyfr Cezara, alfabet Morse'a czy szyfr liczbowy na pewno są Wam dobrze znane, można skorzystać także z szyfrów harcerskich- o nich poczytacie TU . Do czego wykorzystać? Można zapisać w ten sposób temat zajęć, na pewno zaintrygujemy tym uczniów, zaangażujemy w lekcję. Można wykorzystać przy zapisaniu jakiegoś polecenia, gdy lekcja przebiega jako escape room czy jest jedną ze stacji zadaniowych. Mój pomysł - rok temu pisałam o zaszyfrowanej liście lektur pisałam TU Klik
Kodowanie/programowanie, to - najprościej mówiąc - pisanie kodu, który pozwoli nam uzyskać określony efekt w działaniu.
Warto uczyć (się) kodowania, bo ono:
- wymaga i uczy logicznego myślenia (Pozwala wnikliwie przeanalizować problem, podjąć decyzję, a następnie zweryfikować jej trafność - i spróbować znowu),
- wspiera kreatywność,
- uczy rozwiązywania problemów,
- pomaga odnaleźć się w świecie technologii,
- jest inwestycją w zawodową przyszłość (Brakuje dobrych programistów - aż 4 z 10 pracodawców narzeka na trudności ze znalezieniem pracowników wyszkolonych w tym obszarze.Jasne - nie każde dziecko zostanie zawodowym programistą. Dla wielu będzie to po prostu dobra zabawa i zajęcia skutecznie wspierające ich rozwój. Jednak część z tych dzieci odkryje w sobie pasję do programowania i zechce związać z tym zajęciem swoją karierę zawodową).
Jeśli ktoś z nauczycieli uważa, że programowanie jest trudne, niech spojrzy na pomysły, które narodziły się podczas kursu.
RYSOWANIE ja skupiłam się na zadaniach z polami; stąd GRAFICZNE DYKTANDO do pobrania --> Kliknij Do czego praktycznie je wykorzystać? Jako wprowadzenie do lekcji lub podsumowanie, zakodowania ortografii, jako pracę domową.
O graficznych dyktandach poczytacie też u Zakręconego Belfra oraz Pani Kowalskiej
ZAGADKI LOGICZNE wdrażają umiejętność analitycznego myślenia, wykluczania pewnych danych, wprowadzania w ich miejsce innych; stąd znane może niektórym m.in. z Printoteki SUDOKU ORTOGRAFICZNE Moja wersja do pobrania --> Kliknij
LABIRYNTY można stworzyć na ich podstawie prostą GRĘ ORTOGRAFICZNĄ do pobrania --> Kliknij Gotowe, ciekawe labirynty gramatyczne znalazłam w książkach Operonu(Seria: "Odkrywamy na nowo." Kształcenie językowe.Podręcznik dla szkoły podstawowej). Nie mogę umieścić zdjęcia, bo nie mam do tego praw, ale poszukajcie.
KODOWANIE To mogą być znane wam z wcześniejszego wpisu kolorowe zdania Do pobrania --> Klik lub zakodowane obrazki, czyli REBUSY!Do pobrania --> Kliknij
SZYFRY Znanych szyfrów jest wiele, np. szyfr Cezara, alfabet Morse'a czy szyfr liczbowy na pewno są Wam dobrze znane, można skorzystać także z szyfrów harcerskich- o nich poczytacie TU . Do czego wykorzystać? Można zapisać w ten sposób temat zajęć, na pewno zaintrygujemy tym uczniów, zaangażujemy w lekcję. Można wykorzystać przy zapisaniu jakiegoś polecenia, gdy lekcja przebiega jako escape room czy jest jedną ze stacji zadaniowych. Mój pomysł - rok temu pisałam o zaszyfrowanej liście lektur pisałam TU Klik
Subskrybuj:
Posty (Atom)