sobota, 3 grudnia 2022

Akcja inspiracja - Mapa Rozwiązywania Problemów Danilo Siriasa

Czy rozwiązania matematyczne można stosować na polskim? Jak najbardziej! Dowód poniżej.

Odkąd poznałam Mapę Rozwiązań Problemów Danilo Siriasa (o metodzie możecie poczytać TU) staram się wykorzystywać, gdzie tylko znajdę zastosowanie. Wspaniale sprawdziła mi się przy ortografii i przy słowotwórstwie. Żeby ciągle nie drukować, wykonałam swój prototyp (mapa typu przykład-wniosek) w Canvie i zalaminowałam. Piszę po nim suchościeralnym mazakiem, a po skończonej pracy po prostu wycieram. 

MAPA - POBIERZ

O co chodzi z tą MAPĄ? To sposób, by uczniowie samodzielnie doszli do wiedzy, np. Przykład 1 - schab, Przykład 2 - schody, Przykład 3 - schemat. Uczniowie przypatrując się przykładom, muszą odkryć regułę rządzącą przykładami (wysnuć wniosek) oraz podać swój przykład.
Znaliście? Stosujecie? Jeśli tak, podajcie swoje pomysły na wykorzystanie Mapy. 



wtorek, 22 listopada 2022

Akcja lekcja - Akademia Pana Kleksa cz.4

 LEKCJA 4 (lekcja dwugodzinna)

Temat: Niezwykła opowieść szpaka Mateusza.

Cel: układam plan zdarzeń opowieści szpaka Mateusza

KSU: rozwiązuję krzyżówkę; charakteryzuję bohatera; współpracuję w grupie; opowiadam historię Mateusza; redaguję ogłoszenie o zagubionym przedmiocie; uzasadniam swoje zdanie

Środki dydaktyczne: dostęp do Internetu, 5x15 ponumerowanych klamerek, piłka/kłębek wełny, karta pracy, 15 kartek z wydarzeniami do ułożenia planu zdarzeń (x5)

1. Odśpiewanie hymnu Akademii.
2. Aby poznać bohatera dzisiejszych zajęć, należy najpierw rozwiązać krzyżówkę na LearningApps (twórca Ela Ella)     Krzyżówka     
3. Zapianie tematu, poinformowanie o celu i kryteriach sukcesu, rozdajemy Kartę pracy.
4. Uzupełniamy zadanie 1 i 2 z karty pracy. 
Zadanie dodatkowe: Podziel na litery i głoski wyrazy - szpak, książę.
5. Dzielimy klasę na grupy (lub pracujemy w grupach wcześniejszych). Robimy pranie :o)
Odsyłam do wpisu Akcja inspiracja-pranie (plan zdarzeń, który młodzież miała powiesić, to zdania z zadania 3 z karty pracy - tylko każde na oddzielnej kartce)
Po sprawdzeniu poprawności uczniowie wykonują zadanie 3 z karty pracy.
6. Opowiadamy historię szpaka Mateusza. Rozpoczyna nauczyciel, w pewnym momencie przerywa i rzuca piłkę do ucznia, który ma kontynuować opowieść do momentu aż klaśniemy w dłonie. Wtedy uczeń rzuca do kolejnej osoby i ta opowiada dalej, i tak aż do końca historii.
7. Charakteryzujemy Mateusza jako księcia i jako ptaka. Można zapisać w  dwuczłonowej tabeli. Należy zwrócić uwagę na uzasadnianie cech, np. jako książę był nieposłuszny - złamał zakaz ojca, jako szpak był odpowiedzialny - pilnował harmonogramu dnia chłopców. 
8. Przypominamy/podajemy informacje, jakie powinny znaleźć się w ogłoszeniu (opis zgubionego przedmiot, gdzie był ostatnio widziany, kontakt, wypowiedź krótka)
POLECENIE Napisz ogłoszenie o poszukiwanym przez Mateusza guziku z czapki Bogdyhanów.
Sprawdzenie poprawności wykonania zadania.
9.POLECENIE Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem czapki Bogdyhanów. W jakie zwierzę chciałbyś się zamienić? Swoją odpowiedź uzasadnij.
10. Zadanie na podsumowanie na LearningApps Tekst z lukami
11. ZADANIE DOMOWE: Wyobraź sobie, że znajdujesz czarodziejski guzik. Napisz krótkie opowiadanie pod tytułem Moja przygoda z niezwykłym guzikiem. 
DODATKOWE DLA CHĘTNYCH: Mówimy o kimś, że jest szpakowaty. Czy to określenie ma coś wspólnego ze szpakiem? Kogo nazwiesz szpakowatym?


środa, 9 listopada 2022

Akcja lekcja - Akademia Pana Kleksa cz.3

 LEKCJA 3 (lekcja godzinna lub dwugodzinna)

Temat: Niezwykły nauczyciel.

Cel: opisuję pana Kleksajego osobliwości

KSUwspółpracuję w grupie; wyszukuję informacji w tekście; wyjaśniam słowo osobliwość; rozwiązuję zagadki; opisuję wygląd i charakter profesora; piszę instrukcję; oceniam postać

Środki dydaktyczne: piegi (kółka z kartek samoprzylepnych)- rozdajemy za aktywność, karta pracy, dostęp do Internetu

Uwaga do zajęć - uczniowie pracują w grupach, warto przed lekcją przygotować sobie salę, ustawić ławki do pracy w grupach. Pracują w grupach z poprzedniego dnia lub na nowo ich dzielimy 

Przebieg zajęć.

1. Po zajęciu miejsc uczniowie tradycyjnie odśpiewują hymn Akademii. Potem zapisujemy temat, informujemy o celach i kryteriach sukcesu.

2. Rozdajemy karty pracy. Pracujemy najpierw z częścią, gdzie jest wizerunek pana Kleksa.

Karta pracy

Uczniowie pracują przede wszystkim z rozdziałem Osobliwości pana Kleksa (wyjaśniamy słowo OSOBLIWOŚĆ za pomocą słownika języka polskiego lub prosimy, by uczniowie je wyjaśnili), tam wyszukują informacji. Rozdzielamy pracę między grupy, np. pierwsza - Kim jestem? Jak się nazywam? oraz Jak się ubieram?, drugaKim jestem? Jak się nazywam? oraz  Jak wygląda moja głowa i twarz?, trzecia - Kim jestem? Jak się nazywam? oraz  Moje niezwykłe umiejętności, czwarta - Kim jestem? Jak się nazywam? oraz Jaki mam charakter, piata - Kim jestem? Jak się nazywam? oraz Mój stosunek do uczniów. Stosunek uczniów do mnie.

Po wyznaczonym czasie następuje prezentacja. Uczniowie słuchający wypowiedzi kolegów, uzupełniają swoją kartę pracy. (Jeśli grupa skończy swoje zadanie wcześniej, a inne jeszcze pracują mogą: a) zająć się inną rubryką b) pokolorować Kleksa wg opisu)

Wspólnie uzupełniamy część Jaki mam charakter?- uczniowi podają cechy i ustnie uzasadniają wybór, zapisują na karcie tylko cechy.

3. Zabawa w rymowane zgadywanki - Co to za magiczny przedmiot pana Kleksa (wzięte od wydawnictwa Nowa Era)?

· Jest wyciągane nie bez przyczyny i wysyłane na oględziny. (oko)

· Ciągle ma coś do roboty, bo powiększa Kleksa i różne przedmioty. (powiększająca pompka)

· W kieszeniach wciąż się żarzą, lecz pana Kleksa wcale nie parzą. (płomyki świec)

· Na śniadanie Kleks go smakuje, dopiero wtedy pamięć odzyskuje. (zielony płyn)

· Kleks ich używa, kiedy gotuje, a każde danie uczniom smakuje. (kolorowe szkiełka)

4. Przechodzimy do drugiej strony karty pracy. Wyjaśniamy słowo INSTRUKCJA (tu możesz rozszerzyć lekcję o więcej zadań związanych z instrukcja, przykładowe zadania/scenariusz znajdziesz TU). Pokazujemy przykładową, np. mycia rąk.

 Wskazujemy na cechy formy: wymienienie czynności w porządku chronologicznym (najlepiej zapis w punktach), stosowanie ujednoliconej formy czasownika (jakbyś  komuś rozkazywał/a), proste, krótkie zdania.


Razem z młodzieżą uzupełniamy pierwszą instrukcję Jak złowić sny? 

Następnie w grupach piszą Jak wyleczyć starą rzecz?

5. W domu (jeśli nie zdąży się na lekcji) samodzielnie pisze uczeń instrukcję Jak przygotować obiad? (oczywiście wg Kleksa) i  uzupełnia część karty pracy Jak mnie oceniasz? Czy chciałbyś mieć takiego nauczyciela? 


niedziela, 6 listopada 2022

Akcja lekcja - Akademia Pana Kleksa cz.2

LEKCJA 2 (lekcja dwugodzinna)

Temat: Niezwykła akademia.

Cel: opisuję Akademię Pana Kleksa i porównuję ze swoją szkołą

KSUwspółpracuję w grupie; wyszukuję informacji w tekście; wyjaśniam, na czym polega wyjątkowość szkoły pana Kleksa; wyrażam i uzasadniam swoją opinię

Środki dydaktyczne: piegi (kółka z kartek samoprzylepnych)- rozdajemy za aktywność, karta pracy, dostęp do Internetu, kolorowe szkiełka, słowniki języka polskiego, opcjonalnie - kartki samoprzylepne 

Uwaga do zajęć - uczniowie pracują w grupach, warto przed lekcją przygotować sobie salę, ustawić ławki do pracy w grupach.

Przebieg zajęć.

1. Przed wejściem uczniowie losują kolorowe szkiełka, by podzielić się na grupy - wykorzystałam do tego poniższe klocki. Na stoliku leżą Słowniki języka polskiego.

2. Po zajęciu miejsc odśpiewujemy hymn Akademii.
3. Po zapisaniu tematu, podaniu celu i KSU uczniowie na podstawie Słownika wyjaśniają znaczenie słowa akademia. W zeszycie zapisują te, które oznacza szkołę. Wyjaśniamy różnicę w zapisie Akademia Pana Kleksa (wszystko dużymi literami -  nazwa własna szkoły) i szkoła pana Kleksa. 
4. Uczniowie otrzymują karty pracy. Dwie grupy pracują z rozdziałem Ta oraz inne bajki i uzupełniają Schemat budynku oraz Opis otoczenia szkoły, pozostałe grupy pracują z rozdziałem Nauka w Akademii i uzupełniają Plan dnia oraz Kary i Nagrody.
Po wyznaczonym czasie grupy wymieniają się wiadomościami. (Jeżeli któraś grupa skończy wcześniej, niech pokoloruje obrazek 😀)
5. Uzupełniamy wspólnie luki w uzupełniance. Nauczyciel czyta tekst, a uczniowie podają słowa, które powinny się znaleźć i je zapisują.
6. W grupach pracują nad prawami i obowiązkami uczniów Akademii. Po wyznaczonym czasie odczytują odpowiedzi, uzupełniają o rzeczy, których nie mieli.
7. Zapisujemy na tablicy: Szkoła pana Kleksa jest - uczniowie podają swoje określenia, które nauczyciel zapisuje na tablicy. (wersja dłuższa - uczniowie dostają kartki samoprzylepne <po 2,3> i zapisują swoje odpowiedzi, a następnie nauczyciel lub wyznaczony uczeń odczytuje)
8. Ustne wypowiedzi uczniów: Moja szkoła jest/ nie jest podobna do Akademii, bo… (wersja dłuższa -  w zeszytach rysujemy tabelę dwuczłonową i po jednej stronie zapisujemy podobieństwa, a po drugiej różnice). Nacisk kładziemy na uzasadnianie.
9. Za pomocą słownika uczniowie wyjaśniają słowo LOGO. Pokazujemy przykładowe ( ja pokazuję mojej szkoły - wyjaśniamy, dlaczego znajduje się na nim mężczyzna i cyfra)
Zadaniem każdego ucznia jest wymyślić i namalować logo Akademii. Po wykonaniu zadania wyjaśnić, dlaczego umieścił takie, a nie inne rzeczy na logu. Zadanie to może być także zadaniem domowym- wtedy uzasadnienie powinien uczeń zapisać.
10. Praca domowa (opcjonalnie - jeśli logo zostanie wykonane na zajęciach): Czy chciałbyś/chciałabyś uczyć się w Akademii Pana Kleksa? Uzasadnij swoje zdanie. Wypowiedź powinna zawierać co najmniej 5 zdań.

Przykładowe rozwiązania (od Nowej Ery):
Prawa
Każdy uczeń ma prawo do: · nauki opartej na praktycznym działaniu, obserwacji i zabawie · rozwijania wyobraźni twórczej · opowiadania swoich przeżyć i przygód · wymyślania fantastycznych historii · przedstawiania swoich snów · dobrego wypoczynku · zabawy i rozrywki na świeżym powietrzu · uczestniczenia w przygodach pana Kleksa · wyrażania swoich myśli · zaspokajania ciekawości · pomocy w nauce
Obowiązki
Każdy uczeń ma obowiązek: · sumiennie się uczyć · wzorowo się zachowywać · dbać o dobre imię Akademii · nosić mundurek szkolny, czyli granatową koszulę, białe spodnie, granatowe pończochy i białe trzewiki · nie spóźniać się na lekcje · punktualnie wstawać i zjawiać się na posiłki · uczestniczyć w apelach · oddawać panu Kleksowi senne lusterka · wykonywać przydzielone zajęcia gospodarskie · przestrzegać zasady dotyczącej sekretów pana Kleksa
Schemat dnia:
5.00 Pobudka i poranna toaleta
5.30 Śniadanie
6.00-7.00 Apel, zebranie i czyszczenie sennych lusterek przez Kleksa
7.00-12.00 Lekcje: kleksografia, przędzenie liter, nauka leczenia chorych sprzętów, lekcja geografii na świeżym powietrzu
ok. 13.00 Obiad
Godziny poobiednie Czas w parku – zabawa w poszukiwaczy skarbów









poniedziałek, 24 października 2022

Akcja lekcja - Akademia Pana Kleksa cz. 1

     Cykl lekcji, który prezentuję na blogu, jest wypadkową kilku pomysłów, scenariuszy, które zgromadziłam przez 20 lat pracy. Nie zawsze pamiętam źródła (na pewno są tu fragmenty scenariuszy z Nowej Ery i GWO oraz karty myślograficzne Sylwii Oszczyk i Ewy Kędzior), a czasem nie pamiętam, czy sama wymyśliłam, czy od kogoś skopiowałam. Z góry przepraszam, jeśli ktoś zauważy swój pomysł. Gwarantuję za to, że prezentowane tu materiały są mojego autorstwa, jeśli nawet skądś zgapiłam, to poświęciłam czas, by sama je wykonać. 

Uwaga - przy każdej aktywności rozdajemy piegi.

LEKCJA 1 (dwugodzinna)

Temat: Zanurzamy się w cudowny świat pana Kleksa.

Cel: udowadniam, że znam dobrze utwór

KSU: odpowiadam na pytania do przeczytanego utworu; przedstawiam swoje wrażenia; omawiam świat przedstawiony

Środki dydaktyczne: list Kleksa, piegi (kółka z kartek samoprzylepnych)- rozdajemy za aktywność, żółty krawat w zielone kropki- jeśli ktoś jest niegrzeczny zakładamy mu, legitymacje uczniów Akademii, karta pracy z pytaniami, dostęp do Internetu

Przebieg zajęć.

1. Informuję młodzież, że otrzymaliśmy list od pana Kleksa. Pokazuję kopertę zaadresowaną do klasy i wyjmuję list. Proszę jednego z uczniów, by go odczytał.

List Kleksa

2. Następnie przekazuję informację, że pan Kleks poprosił mnie, bym rozdała nowym uczniom Akademii legitymacje. Uroczyście wręczam każdemu, wywołując do odbioru każdego po imieniu - ale dodaję na początku literę A. Po rozdaniu pytam dlaczego.

Legitymacja ucznia

3. Akademia Pana Kleksa ma hymn, więc ćwiczymy jego śpiewanie.

Hymn

4. Nowi uczniowie muszą wykazać się znajomością utworu, więc otrzymują kartę pracy z pytaniami - podpisują ją. Przy pytaniach, na które znają odpowiedź, stawiają plus. Następnie szukają 3 osób, które znają  odpowiedź na pytanie, na które oni nie znają.  Potem wyznaczona osoba odpowiada na pytanie, a następnie wyznacza kolejną. Jeśli nie zna ta osoba odpowiedzi, to wyznacza osobę, która odpowie – ma zaznaczone na kartce, kto zna odpowiedź.

Uwaga. Może się zdarzyć, że uczeń wpisał swoje imię, mimo że nie zna odpowiedzi na zadane pytanie. W takiej sytuacji należy omówić problem kłamstwa i odpowiedzialności za słowa.

Karta pytań

5. Opisujemy świat przedstawiony. Wprowadzam pojęcie. (Świat przedstawiony to ogół zjawisk ukazanych w dziele literackim. Elementami świata przedstawionego są: czas akcji, miejsce akcji, bohaterowie, wydarzenia) 

Czas akcji – około  pół roku do świąt Bożego Narodzenia                                                                                          

Miejsce akcji:                                                                                                                                                              

– Akademia Pana Kleksa, ul. Czekoladowa,                                                                                                            

– świat baśni „O dziewczynce z zapałkami”, „O Śpiącej Królewnie i siedmiu braciach”                                      

– Psi Raj                                                                                                                                                                    

 – Fabryka Dziur Dziurek                                                                                                                                            

Bohaterowie: Adam Niezgódka, Ambroży Kleks, szpak Mateusz, golarz Filip, Anatol i Alojzy, doktor Paj- Chi -Wo

Wydarzenia - korzystamy z LearningApps (gra nie jest mojego autorstwa)  Po ułożeniu zapisujemy w zeszycie.

Gra         

6. Opis wrażeń po przeczytaniu książki. Wykorzystanie podanego słownictwa (można wyświetlić, by dokończyli zdania lub wydrukować i tylko uczniowie uzupełniają):  

Uważam, że książka jest …………………………………., ponieważ……………….. Podobało mi się, jak/że…………………….. Nie podobało mi się…………………………… Za najciekawszą przygodą/osobą było/ była........................................


wtorek, 23 sierpnia 2022

Akcja lekcja - bilet na lekcję języka polskiego

 


W zeszłym roku robiłam bilety wstępu na lekcje historii dla klas 4. W tym roku dla czwartaków na polski. Planuję, że będziemy rozmawiać m.in.na temat obrazków z biletu. Przykładowe pytania:
- Dlaczego nie widać dziecka?
- Dlaczego wokół dziecka znajduje się wiele przedmiotów?
- Dlaczego pojawiają się gwiazdy?
- Dlaczego na bilecie pojawiła się sowa?
- Z jaką książką kojarzy się ci rybka/zamek/czarodziej?
Mam nadzieję, że porozmawiamy sobie o ulubionych lekturach.
Jakie jeszcze pytania związane z biletem zadalibyście? Czekam na Wasze propozycje w komentarzach.
Bilet wykonałam w Canvie- możecie skorzystać, klikając w link

poniedziałek, 30 maja 2022

Akcja wychowawcza - Gra logiczna MOŻLIWOŚCI

 Podziel klasę na grupy. Zadaniem młodzieży będzie znalezienie logicznego wyjaśnienia podanej sytuacji. Każda odpowiedź jest dopuszczalna, jeśli tylko jest prawdopodobna, możliwa. W prezentacji ukryłam możliwe rozwiązania. Miłej zabawy :)

MOŻLIWOŚCI



poniedziałek, 2 maja 2022

Akcja historia - stacje zadaniowe na powtórzenie ,,Polska pierwszych Piastów" w kl.5

Odkąd uczę historii staram się, by na lekcjach powtórzeniowych nie wiało nudą, a materiał na sprawdzian został maksymalnie utrwalony. Idealnym na to sposobem wydają się być stacje zadaniowe. Jeśli nie znasz tej metody, zajrzyj TU.

Tworząc zadania wykorzystałam chronologię, tekst źródłowy, pojęcia, dopasowywanie dat do wydarzenia i  połączyłam z różnego rodzaju układankami: trimino, dwuczęściowe puzzle, ruchomą tabelę.

Poniżej znajdziesz zadania i materiał, które pomogą zorganizować taką lekcję. Najlepiej materiały wyciąć i zalaminować. Wtedy z pewnością posłużą na kilka lat.

Kliknij ZADANIA

Kliknij MATERIAŁ

Kliknij TRIMINO

Zdjęcia władców zaczerpnęłam z Wikipedii, tekst źródłowy z generatora sprawdzianów z Naszej Ery. 



piątek, 18 marca 2022

Akcja inspiracja - DECYZJA NALEŻY DO CIEBIE (materiał na polski/wychowawczą)

   Umiejętność argumentowania swojego zdania uważam za jedną z bardziej przydatnych umiejętności, których muszę nauczyć młodego człowieka. Ciągle jednak zadaję sobie pytanie JAK to zrobić, by do nich trafić, zaangażować, poruszyć. I przyszło olśnienie w postaci wspomnienia :)

    Pamiętam z czasów licealnych program, który emitowała Telewizja Polska pod tytułem Decyzja należy do Ciebie. Oglądałam go z ciekawością. Polegał on na tym, że zgromadzona w studio publiczność oglądała fragment filmu opowiadającego o historii, której bohater musiał podjąć bardzo trudną decyzję. Po filmiku publiczność musiała zadecydować czy bohater ma postąpić w taki czy inny sposób. Decyzję podejmowała, przechodząc na odpowiednią stronę studio. Następnie prowadzący program prosił o uargumentowanie swojego stanowiska. Pamiętam, jak angażowałam się emocjonalnie w te historie, jak głośno komentowałam, kłóciłam się przed telewizorem ze stanowiskiem czy decyzją zgromadzonych w studio. 

    Pomyślałam, że KONIECZNIE muszę to jakoś wykorzystać. ARGUMENTOWANIE! Rozumiecie? A przede mną rozprawka (ze słabiutką 7, która ,,spadła" mi w połowie I. semestru ) oraz brak pomysłu na ciekawą, angażującą godzinę wychowawczą (w tym roku nie mam polskiego z moją wychowawczą -😭😡) Z pomocą przyszło mi Genial.ly, w którym zrobiłam prezentację i trochę Internet - czerpałam pomysły na trudne decyzje/pytania.

Co należy zrobić? 

Przygotuj salę - ustaw krzesła w dwa rzędy naprzeciw siebie bez ławek. Każ usiąść uczniom w ten sposób. Przez pierwsze siedem pytań uczniowie nie przemieszczają się. Wyświetl prezentację 👉 DECYZJA NALEŻY DO CIEBIE 

Zadaniem uczniów jest podjąć decyzję i zargumentować swoje stanowisko. Możesz pytać śmiałków, ale dobrze by było, by wszyscy się zaangażowali. Od ósmego pytania zmieniamy zasady. Ustal, która strona jest decyzją na TAK, a która na NIE. Podczas tej rundy uczniowie siadają po stronie wybranej odpowiedzi. Wybrańcy/chętni muszą uzasadnić stanowisko. 




poniedziałek, 14 lutego 2022

Akcja wychowawcza - sposób na zajęcia z wychowankami cz.2


 Integracji nigdy dość! Zwłaszcza w czasie zdalnego nauczania/pandemii ważne jest, by nie stracić z klasą kontaktu, dlatego zaproponowałam moim wychowankom zabawę pt. ,,Jak dobrze się znamy?". Grę można przeprowadzić stacjonarnie, a także online. 

Najpierw poprosiłam uczniów, by przesłali odpowiedzi na kilka prostych pytań, np.:

- ulubiona zabawka z dzieciństwa/ zwierzę,

- wymarzony zawód/wycieczka,

- znak zodiaku,

- ulubiona potrawa/ aktor/piosenka

- imię zwierzaka, jakiego posiadam.

 Wykorzystałam do tego formularz Google (można użyć innych narzędzi do tworzenia ankiet, np. na suvio.com).

Z uzyskanych odpowiedzi oraz fragmentów zdjęć klasowych (Czyje oko? Co to za impreza?) stworzyłam kahoota. Jeśli nie tworzyłeś/aś nigdy tej gry, skorzystaj z SAMOUCZKA.

Na zajęciach poprosiłam, by uczniowie zalogowali się na telefonach na stronę kahoot.it, wpisali kod i gdy już wszyscy dołączyli, zaczęliśmy zabawę. Na ekranie mojego/ich komputera widoczne były pytania, a w telefonach klikali odpowiedź. Po każdej odpowiedzi pojawiał się ranking.

Było wesoło, czasem zaskakująco, ale z pewnością lepiej się poznaliśmy!


wtorek, 1 lutego 2022

Akcja inspiracja - lekcja w ruch

    Choć wielu nauczycielom to wciąż wydaje się niedopuszczalne, lekcje powinny przypominać coraz bardziej zajęcia wychowania fizycznego, bo... mózg uczy się w ruchu!                    
    W klasach, gdzie słychać dużo śmiechu i gwar edukacyjny, nie dyscyplinarny, rodzą się przyszli naukowcy, liderzy i profesjonaliści. Zadaniem nauczyciela w klasie nie jest poskromić i ułożyć swoich uczniów, a obudzić w nich pęd do wiedzy – ale jak wprawić kogoś w ruch, tym bardziej w pęd, siedząc w ławce?
ruch + emocje + wiedza = przepis na udaną lekcję 

    Podaję 9 sposobów na rozruszanie klasy.  

BIEGANE DYKTANDO
Uczniowie zostają podzieleni na dwuosobowe grupy. W każdej wybieramy tzw. biegacza, który ma za zadanie podbiec do kartki z dyktandem, przeczytać zdanie lub zdania, następnie podbiec do kolegi/ koleżanki "pisarza" i podyktować jak największą ilość zapamiętanych wyrazów czy zdań. Pisarz zapisuje to, co usłyszał. Uczniowie mogą zamieniać się rolami. Biegacz może biegać tyle razy, ile potrzebuje. Nie wolno krzyczeć, fotografować tekstu.

☝ STACJE
Należy odpowiednio przygotować salę lekcyjną i we właściwy sposób ustawić stoliki. Jedna ławka to jedna stacja (najkorzystniej zrobić 5-6). Każde stanowisko musi być oznaczone kolejnym numerem. Przy każdym stanowisku zostaw polecenie, instrukcję wykonania zadania. Podziel klasę na grupy - mniej niż stacji - i każdej daj kartę pracy do zapisywania na niej odpowiedzi. Uczniowie "odwiedzają" stacje w dowolnej kolejności.
    Stacje powinny zawierać zadania o różnym stopniu trudności oraz aktywizować różne zmysły i uwzględniać rozmaite formy aktywności. Zmiana stacji następuje po wykonaniu poprzedniego zadania.
Nauczyciel czuwa nad sprawnym przebiegiem lekcji i kontroluje czas oraz sprawdza poprawność wykonanych zadań.

KOLEJNOŚĆ
Ile razy pisaliście z klasą plan zdarzeń i słyszeliście jęk :"Znowu?" To może warto spróbować ruchomego planu zdarzeń... Każdy uczeń otrzymuje kartkę z wydarzeniem. Zadaniem młodzieży jest ustawić się w takiej kolejności, w jakiej wystąpiły wydarzenia w tekście. Można też wykorzystać do ułożenia wyrazów w kolejności alfabetycznej. Ten rodzaj ruchu świetnie się nada na historii przy chronologii. 

ZNAJDŹ PARĘ
Należy przygotować pasującą do siebie parę kartek, np. wyraz + zasada albo postać + lektura lub frazeologizm i wyjaśnienie. Rozdajemy losowo kartki uczniom. Zadaniem młodzieży jest znaleźć swoją parę.

UKRYTE-ZAKRYTE
Chowamy kartki w różnych częściach sali, a zadaniem młodzieży jest je odnaleźć. Należy poinformować młodzież, ile kartek ukryliśmy. Co możemy ukryć w kartkach? Mogą być zadania, które później rozwiążą. Mogą być może wyrazy, z których trzeba ułożyć hasło - temat lekcji. Mogą być wyrazy z trudnościami ortograficznymi - po znalezieniu należy podać zasady lub z tymi wyrazami ułożyć zdania/tekst.

GRA W KLASY
Potrzebne będą: kreda - do narysowania chopka, i pudełko po paście na buty napełnione piaskiem (ewentualnie kamyk). Należy narysować takiego chopka, który będzie miał wymaganą przez nas liczbę "okienek" - zależności co będziemy utrwalać. Na przykład do utrwalenia przypadków potrzebujesz 7 pól - każde pole to inny przypadek. Dziecko skacząc na jednej nodze, przesuwa krążek (pudełko po paście) na kolejne pole i podaje pytania kolejnych przypadków (ich nazwy mogą być zapisane na chopku) lub/i  odmienia wyraz. Można nie przesuwać krążka tylko kazać skakać na jednej, obu nogach i odmieniać. podobnie można zrobić z częściami mowy - każde pole to inna część mowy, skacząc uczniowie podają pytania danej części mowy. Jeśli się pomyli, zaczyna od nowa (może też czekać na kolejną szansę, stając na końcu kolejki, by spróbować raz jeszcze). 

RZUT PIŁKĄ
Należy mieć ze sobą miękką piłkę, nie musi być duża. Może być też kłębek wełny czy mała poduszka.
Nauczyciel rozpoczyna zabawę, podczas której uczniowie przekazują sobie piłkę, wyznaczając kolejnego pytanego. Uczniowie mogą w ten sposób podawać wyrazy ze wskazana zasadą ortograficzną lub np. rzeczowniki na określona literę.

☝ PRZESIADKA
Na początku należy przygotować tyle zadań, ile mamy uczniów (ewentualnie par, jeśli mamy w klasie więcej niż 25 osób - warunek konieczny). Warto postarać się, by każde z ćwiczeń wymagało takiej samej ilości czasu do wykonania i by nie przekraczało dwóch minut. Wtedy jest szansa, że wykonają wszystkie zadania. Ważne jest też ułożenie ławek i krzeseł. Należy je ustawić w taki sposób, by na sygnał przesiadki (gwizdek lub hasło) zmienili miejsce bez przeszkód.

PODSKOKI, PRZYSIADY, RUCH RĘKĄ
Najprostszy ze sposobów na utrwalenie zasad ortograficznych czy części mowy. Uczniowie wstają z krzeseł. Zasuwają je, by stworzyć sobie przestrzeń. Nauczyciel musi mieć przygotowany zestaw wyrazów. Ustala zasady, np. jeśli dany wyraz zapisujemy wielką literą, to skaczesz, a jak małą kucasz; jeśli wyraz jest czasownikiem - robisz przysiad, jeśli rzeczownikiem - machasz ręką.




 

środa, 26 stycznia 2022

Akcja wychowawcza - sposób na zajęcia z wychowankami cz.1

Nie masz pomysłu na wychowawczą? Nie wiesz, co na niej robić? Oddaj władzę w ręce uczniów :)

W tym roku szkolnym zaproponowałam moim wychowankom obchodzenie świąt nietypowych. Dobrali się w pary i jedną trójkę, wybrali miesiąc oraz święto. Ich zadaniem jest przygotowanie różnych aktywności z wybranej okazji. Obchodziliśmy, np. Dzień Uśmiechu, Wynalazcy i Herbaty. Przed nami m.in. Dzień Dinozaura, Kosmosu i Kultury Fizycznej.


Gdybyście chcieli tak zorganizować sobie godziny wychowawcze, kalendarz świąt nietypowych możecie znaleźć pod adresem: https://www.kalbi.pl/kalendarz-swiat-nietypowych-2022