LEKCJA 2 (lekcja dwugodzinna)
Temat: Niezwykła akademia.
Cel: opisuję Akademię Pana Kleksa i porównuję ze swoją szkołą
KSU: współpracuję w grupie; wyszukuję informacji w tekście; wyjaśniam, na czym polega wyjątkowość szkoły pana Kleksa; wyrażam i uzasadniam swoją opinię
Środki dydaktyczne: piegi (kółka z kartek samoprzylepnych)- rozdajemy za aktywność, karta pracy, dostęp do Internetu, kolorowe szkiełka, słowniki języka
polskiego, opcjonalnie - kartki samoprzylepne
Uwaga do zajęć - uczniowie pracują w grupach, warto przed lekcją przygotować sobie salę, ustawić ławki do pracy w grupach.
Przebieg zajęć.
1. Przed wejściem uczniowie losują kolorowe szkiełka, by podzielić się na grupy - wykorzystałam do tego poniższe klocki. Na stoliku leżą Słowniki języka polskiego.
2. Po zajęciu miejsc odśpiewujemy
hymn Akademii.
3. Po zapisaniu tematu, podaniu celu i KSU uczniowie na podstawie Słownika wyjaśniają znaczenie słowa akademia. W zeszycie zapisują te, które oznacza szkołę. Wyjaśniamy różnicę w zapisie Akademia Pana Kleksa (wszystko dużymi literami - nazwa własna szkoły) i szkoła pana Kleksa.
4. Uczniowie otrzymują karty pracy. Dwie grupy pracują z rozdziałem Ta oraz inne bajki i uzupełniają Schemat budynku oraz Opis otoczenia szkoły, pozostałe grupy pracują z rozdziałem Nauka w Akademii i uzupełniają Plan dnia oraz Kary i Nagrody.
Po wyznaczonym czasie grupy wymieniają się wiadomościami. (Jeżeli któraś grupa skończy wcześniej, niech pokoloruje obrazek 😀)
5. Uzupełniamy wspólnie luki w uzupełniance. Nauczyciel czyta tekst, a uczniowie podają słowa, które powinny się znaleźć i je zapisują.
6. W grupach pracują nad prawami i obowiązkami uczniów Akademii. Po wyznaczonym czasie odczytują odpowiedzi, uzupełniają o rzeczy, których nie mieli.
7. Zapisujemy na tablicy: Szkoła pana Kleksa jest - uczniowie podają swoje określenia, które nauczyciel zapisuje na tablicy. (wersja dłuższa - uczniowie dostają kartki samoprzylepne <po 2,3> i zapisują swoje odpowiedzi, a następnie nauczyciel lub wyznaczony uczeń odczytuje)
8. Ustne
wypowiedzi uczniów: Moja szkoła jest/ nie
jest podobna do Akademii, bo… (wersja dłuższa - w zeszytach rysujemy tabelę dwuczłonową i po jednej stronie zapisujemy podobieństwa, a po drugiej różnice). Nacisk kładziemy na uzasadnianie.
9. Za pomocą słownika uczniowie wyjaśniają słowo LOGO. Pokazujemy przykładowe ( ja pokazuję mojej szkoły - wyjaśniamy, dlaczego znajduje się na nim mężczyzna i cyfra)
Zadaniem każdego ucznia jest wymyślić i namalować logo Akademii. Po wykonaniu zadania wyjaśnić, dlaczego umieścił takie, a nie inne rzeczy na logu. Zadanie to może być także zadaniem domowym- wtedy uzasadnienie powinien uczeń zapisać. 10. Praca domowa (opcjonalnie - jeśli logo zostanie wykonane na zajęciach): Czy chciałbyś/chciałabyś uczyć się w Akademii Pana Kleksa? Uzasadnij swoje zdanie. Wypowiedź powinna zawierać co najmniej 5 zdań.
Przykładowe rozwiązania (od Nowej Ery):
Prawa
Każdy uczeń ma prawo do:
· nauki opartej na praktycznym działaniu,
obserwacji i zabawie
· rozwijania wyobraźni twórczej
· opowiadania swoich przeżyć i przygód
· wymyślania fantastycznych historii
· przedstawiania swoich snów
· dobrego wypoczynku
· zabawy i rozrywki na świeżym powietrzu
· uczestniczenia w przygodach pana Kleksa
· wyrażania swoich myśli
· zaspokajania ciekawości
· pomocy w nauce
Obowiązki
Każdy uczeń ma obowiązek:
· sumiennie się uczyć
· wzorowo się zachowywać
· dbać o dobre imię Akademii
· nosić mundurek szkolny, czyli
granatową koszulę, białe spodnie,
granatowe pończochy i białe trzewiki
· nie spóźniać się na lekcje
· punktualnie wstawać i zjawiać się na
posiłki
· uczestniczyć w apelach
· oddawać panu Kleksowi senne
lusterka
· wykonywać przydzielone zajęcia
gospodarskie
· przestrzegać zasady dotyczącej
sekretów pana Kleksa
Schemat dnia:
5.00 Pobudka i poranna toaleta
5.30 Śniadanie
6.00-7.00 Apel, zebranie i czyszczenie sennych lusterek przez Kleksa
7.00-12.00 Lekcje: kleksografia, przędzenie liter, nauka leczenia chorych
sprzętów, lekcja geografii na świeżym
powietrzu
ok. 13.00 Obiad
Godziny poobiednie Czas w parku – zabawa w
poszukiwaczy skarbów
Super! Świetny pomysł na lekcję.
OdpowiedzUsuńDziękuję :)
Usuń