niedziela, 6 listopada 2022

Akcja lekcja - Akademia Pana Kleksa cz.2

LEKCJA 2 (lekcja dwugodzinna)

Temat: Niezwykła akademia.

Cel: opisuję Akademię Pana Kleksa i porównuję ze swoją szkołą

KSUwspółpracuję w grupie; wyszukuję informacji w tekście; wyjaśniam, na czym polega wyjątkowość szkoły pana Kleksa; wyrażam i uzasadniam swoją opinię

Środki dydaktyczne: piegi (kółka z kartek samoprzylepnych)- rozdajemy za aktywność, karta pracy, dostęp do Internetu, kolorowe szkiełka, słowniki języka polskiego, opcjonalnie - kartki samoprzylepne 

Uwaga do zajęć - uczniowie pracują w grupach, warto przed lekcją przygotować sobie salę, ustawić ławki do pracy w grupach.

Przebieg zajęć.

1. Przed wejściem uczniowie losują kolorowe szkiełka, by podzielić się na grupy - wykorzystałam do tego poniższe klocki. Na stoliku leżą Słowniki języka polskiego.

2. Po zajęciu miejsc odśpiewujemy hymn Akademii.
3. Po zapisaniu tematu, podaniu celu i KSU uczniowie na podstawie Słownika wyjaśniają znaczenie słowa akademia. W zeszycie zapisują te, które oznacza szkołę. Wyjaśniamy różnicę w zapisie Akademia Pana Kleksa (wszystko dużymi literami -  nazwa własna szkoły) i szkoła pana Kleksa. 
4. Uczniowie otrzymują karty pracy. Dwie grupy pracują z rozdziałem Ta oraz inne bajki i uzupełniają Schemat budynku oraz Opis otoczenia szkoły, pozostałe grupy pracują z rozdziałem Nauka w Akademii i uzupełniają Plan dnia oraz Kary i Nagrody.
Po wyznaczonym czasie grupy wymieniają się wiadomościami. (Jeżeli któraś grupa skończy wcześniej, niech pokoloruje obrazek 😀)
5. Uzupełniamy wspólnie luki w uzupełniance. Nauczyciel czyta tekst, a uczniowie podają słowa, które powinny się znaleźć i je zapisują.
6. W grupach pracują nad prawami i obowiązkami uczniów Akademii. Po wyznaczonym czasie odczytują odpowiedzi, uzupełniają o rzeczy, których nie mieli.
7. Zapisujemy na tablicy: Szkoła pana Kleksa jest - uczniowie podają swoje określenia, które nauczyciel zapisuje na tablicy. (wersja dłuższa - uczniowie dostają kartki samoprzylepne <po 2,3> i zapisują swoje odpowiedzi, a następnie nauczyciel lub wyznaczony uczeń odczytuje)
8. Ustne wypowiedzi uczniów: Moja szkoła jest/ nie jest podobna do Akademii, bo… (wersja dłuższa -  w zeszytach rysujemy tabelę dwuczłonową i po jednej stronie zapisujemy podobieństwa, a po drugiej różnice). Nacisk kładziemy na uzasadnianie.
9. Za pomocą słownika uczniowie wyjaśniają słowo LOGO. Pokazujemy przykładowe ( ja pokazuję mojej szkoły - wyjaśniamy, dlaczego znajduje się na nim mężczyzna i cyfra)
Zadaniem każdego ucznia jest wymyślić i namalować logo Akademii. Po wykonaniu zadania wyjaśnić, dlaczego umieścił takie, a nie inne rzeczy na logu. Zadanie to może być także zadaniem domowym- wtedy uzasadnienie powinien uczeń zapisać.
10. Praca domowa (opcjonalnie - jeśli logo zostanie wykonane na zajęciach): Czy chciałbyś/chciałabyś uczyć się w Akademii Pana Kleksa? Uzasadnij swoje zdanie. Wypowiedź powinna zawierać co najmniej 5 zdań.

Przykładowe rozwiązania (od Nowej Ery):
Prawa
Każdy uczeń ma prawo do: · nauki opartej na praktycznym działaniu, obserwacji i zabawie · rozwijania wyobraźni twórczej · opowiadania swoich przeżyć i przygód · wymyślania fantastycznych historii · przedstawiania swoich snów · dobrego wypoczynku · zabawy i rozrywki na świeżym powietrzu · uczestniczenia w przygodach pana Kleksa · wyrażania swoich myśli · zaspokajania ciekawości · pomocy w nauce
Obowiązki
Każdy uczeń ma obowiązek: · sumiennie się uczyć · wzorowo się zachowywać · dbać o dobre imię Akademii · nosić mundurek szkolny, czyli granatową koszulę, białe spodnie, granatowe pończochy i białe trzewiki · nie spóźniać się na lekcje · punktualnie wstawać i zjawiać się na posiłki · uczestniczyć w apelach · oddawać panu Kleksowi senne lusterka · wykonywać przydzielone zajęcia gospodarskie · przestrzegać zasady dotyczącej sekretów pana Kleksa
Schemat dnia:
5.00 Pobudka i poranna toaleta
5.30 Śniadanie
6.00-7.00 Apel, zebranie i czyszczenie sennych lusterek przez Kleksa
7.00-12.00 Lekcje: kleksografia, przędzenie liter, nauka leczenia chorych sprzętów, lekcja geografii na świeżym powietrzu
ok. 13.00 Obiad
Godziny poobiednie Czas w parku – zabawa w poszukiwaczy skarbów









2 komentarze: