Cykl lekcji, który prezentuję na blogu, jest wypadkową kilku pomysłów, scenariuszy, które zgromadziłam przez 20 lat pracy. Nie zawsze pamiętam źródła (na pewno są tu fragmenty scenariuszy z Nowej Ery i GWO oraz karty myślograficzne Sylwii Oszczyk i Ewy Kędzior), a czasem nie pamiętam, czy sama wymyśliłam, czy od kogoś skopiowałam. Z góry przepraszam, jeśli ktoś zauważy swój pomysł. Gwarantuję za to, że prezentowane tu materiały są mojego autorstwa, jeśli nawet skądś zgapiłam, to poświęciłam czas, by sama je wykonać.
Uwaga - przy każdej aktywności rozdajemy piegi.LEKCJA 1 (dwugodzinna)
Temat: Zanurzamy się w cudowny świat pana Kleksa.
Cel: udowadniam, że znam dobrze utwór
KSU: odpowiadam na pytania do przeczytanego utworu;
przedstawiam swoje wrażenia; omawiam świat przedstawiony
Środki dydaktyczne: list Kleksa, piegi (kółka z kartek
samoprzylepnych)- rozdajemy za aktywność, żółty krawat w zielone kropki- jeśli
ktoś jest niegrzeczny zakładamy mu, legitymacje uczniów Akademii, karta pracy z
pytaniami, dostęp do Internetu
Przebieg zajęć.
1. Informuję młodzież, że otrzymaliśmy list od pana Kleksa. Pokazuję kopertę zaadresowaną do klasy i wyjmuję list. Proszę jednego z uczniów, by go odczytał.
List Kleksa2. Następnie przekazuję informację, że pan Kleks poprosił mnie, bym rozdała nowym uczniom Akademii legitymacje. Uroczyście wręczam każdemu, wywołując do odbioru każdego po imieniu - ale dodaję na początku literę A. Po rozdaniu pytam dlaczego.
3. Akademia Pana Kleksa ma hymn, więc ćwiczymy jego śpiewanie.
4. Nowi uczniowie muszą wykazać się znajomością utworu, więc otrzymują kartę pracy z pytaniami - podpisują ją. Przy pytaniach, na które znają odpowiedź, stawiają plus. Następnie szukają 3 osób, które znają odpowiedź na pytanie, na które oni nie znają. Potem wyznaczona osoba odpowiada na pytanie, a następnie wyznacza kolejną. Jeśli nie zna ta osoba odpowiedzi, to wyznacza osobę, która odpowie – ma zaznaczone na kartce, kto zna odpowiedź.
Uwaga. Może się zdarzyć, że uczeń
wpisał swoje imię, mimo że nie zna odpowiedzi na zadane pytanie. W takiej
sytuacji należy omówić problem kłamstwa
i odpowiedzialności za słowa.
5. Opisujemy świat przedstawiony. Wprowadzam pojęcie. (Świat przedstawiony to ogół zjawisk ukazanych w dziele literackim. Elementami świata przedstawionego są: czas akcji, miejsce akcji, bohaterowie, wydarzenia)
Czas akcji – około pół roku do świąt Bożego Narodzenia
Miejsce akcji:
– Akademia Pana Kleksa, ul. Czekoladowa,
– świat baśni „O dziewczynce z zapałkami”, „O Śpiącej Królewnie i siedmiu braciach”
– Psi Raj
– Fabryka Dziur Dziurek
Bohaterowie: Adam Niezgódka, Ambroży Kleks, szpak Mateusz, golarz Filip, Anatol i Alojzy, doktor Paj- Chi -Wo
Wydarzenia - korzystamy z LearningApps (gra nie jest mojego autorstwa) Po ułożeniu zapisujemy w zeszycie.
6. Opis wrażeń po przeczytaniu książki. Wykorzystanie podanego słownictwa (można wyświetlić, by dokończyli zdania lub wydrukować i tylko uczniowie uzupełniają):
Uważam, że książka jest …………………………………., ponieważ……………….. Podobało mi się, jak/że…………………….. Nie podobało mi się…………………………… Za najciekawszą przygodą/osobą było/ była........................................