Umiejętność argumentowania swojego zdania uważam za jedną z bardziej przydatnych umiejętności, których muszę nauczyć młodego człowieka. Ciągle jednak zadaję sobie pytanie JAK to zrobić, by do nich trafić, zaangażować, poruszyć. I przyszło olśnienie w postaci wspomnienia :)
Pamiętam z czasów licealnych program, który emitowała Telewizja Polska pod tytułem Decyzja należy do Ciebie. Oglądałam go z ciekawością. Polegał on na tym, że zgromadzona w studio publiczność oglądała fragment filmu opowiadającego o historii, której bohater musiał podjąć bardzo trudną decyzję. Po filmiku publiczność musiała zadecydować czy bohater ma postąpić w taki czy inny sposób. Decyzję podejmowała, przechodząc na odpowiednią stronę studio. Następnie prowadzący program prosił o uargumentowanie swojego stanowiska. Pamiętam, jak angażowałam się emocjonalnie w te historie, jak głośno komentowałam, kłóciłam się przed telewizorem ze stanowiskiem czy decyzją zgromadzonych w studio.
Pomyślałam, że KONIECZNIE muszę to jakoś wykorzystać. ARGUMENTOWANIE! Rozumiecie? A przede mną rozprawka (ze słabiutką 7, która ,,spadła" mi w połowie I. semestru ) oraz brak pomysłu na ciekawą, angażującą godzinę wychowawczą (w tym roku nie mam polskiego z moją wychowawczą -😭😡) Z pomocą przyszło mi Genial.ly, w którym zrobiłam prezentację i trochę Internet - czerpałam pomysły na trudne decyzje/pytania.
Co należy zrobić?
Przygotuj salę - ustaw krzesła w dwa rzędy naprzeciw siebie bez ławek. Każ usiąść uczniom w ten sposób. Przez pierwsze siedem pytań uczniowie nie przemieszczają się. Wyświetl prezentację 👉 DECYZJA NALEŻY DO CIEBIE
Zadaniem uczniów jest podjąć decyzję i zargumentować swoje stanowisko. Możesz pytać śmiałków, ale dobrze by było, by wszyscy się zaangażowali. Od ósmego pytania zmieniamy zasady. Ustal, która strona jest decyzją na TAK, a która na NIE. Podczas tej rundy uczniowie siadają po stronie wybranej odpowiedzi. Wybrańcy/chętni muszą uzasadnić stanowisko.
Brawo! :)
OdpowiedzUsuńDziękuję.
Usuń