środa, 23 sierpnia 2017

Akcja lekcja - pierwsze spotkanie w nowym roku szkolnym

Co roku pierwsze zajęcia z polskiego są u mnie lekcją tzw. organizacyjną. Podaję zasady pracy, wymagania na poszczególne oceny, terminarz lektur, regulamin prowadzenia zeszytu i w sumie czuję, że jest to lekcja o niczym, po trosze zmarnowana, bierna,bo ja mówię, a oni, powiedzmy, słuchają. N U D A. Odczułam w tym roku ogromną potrzebę zmian, tym bardziej że po pięcioletniej przerwie znów otrzymałam czwartoklasistów, a przecież dzieciaki w tym wieku mają słabszą koncentrację niż starsze roczniki. Ogrom wiadomości, które przekazuję w ciągu 45 minut, przeraża je, co poniektórych to chyba nawet źle przysposabia do przedmiotu. "Nie, w tym roku musi być inaczej"- pomyślałam. Ale jak? Dumałam, dumałam i ...BINGO! Dzieci lubią tajemnice i przygody. Czemu tego nie wykorzystać? Postanowiłam dać im odrobinę zabawy.W tym roku nie podam listy lektur w tradycyjny sposób.W tym roku będą musieli ją rozszyfrować.Wykorzystałam do tego pieczątki.Stworzyłam szyfr, zakodowałam listę lektur.
Zadaniem uczniów będzie odkodować. Praca odbywać się będzie w grupach (losowanych przez patyczki). Która pierwsza rozwiąże, dostanie plusy za aktywność. Da mi to możliwość obserwowania współpracy między nowymi uczniami, zobaczę, kto potrafi dowodzić, kto jest bierny, kto umie zorganizować pracę, kto logicznie myśli.
Przetestowałam zabawę na moich latoroślach - zachwycone. Córka zapytała ze smutkiem: "Czemu ja nie mam tak fajnych lekcji? Ty ciągle coś wymyślasz!". No właśnie CZEMU??? Ale to temat na zupełnie nowy wpis.

6 komentarzy:

  1. Świetny pomysł! Gratuluję.
    Czy mogę się zainspirować?

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny pomysł! Jestem zachwycona! Jako, że mam tylko sześć stempelków, ruszam na zakupy 😊. Hasło "regulamin zeszytu" również mnie zaciekawiło 😊 Czy mogłabym na niego zerknąć?

    OdpowiedzUsuń
  3. Też w taki sposób podam listę lektur. Dziękuję za inspirację.
    Gdzie mogłabym znaleźć taki "regulamin zeszytu"?

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzień dobry, zaciekawił mnie regulamin zeszytów. Czy mogłabym się nim zainspirować? Szukam Pani na FB i niestety nie mogę Pani znaleźć.

    OdpowiedzUsuń