wtorek, 21 lutego 2023

Akcja inspiracja - sposób na ortografię cz. 2

Oto 5 sposobów na zapamiętanie wyrazów z trudnością ortograficzną:

1) PODWÓJNE (czyli ortograficzny odpowiednik dooble)

Należy przygotować zestaw kart (kół w moim przypadku) z wyrazami z ćwiczoną trudnością ortograficzną. Wyrazy powinny się co jakiś czas powtarzać. Najlepiej gra sprawdza się w grupie do 5 osób. Każdy z uczestników otrzymuje taką samą liczbę kart. Zadaniem jest jak najszybsze pozbawienie się swojego zestawu poprzez wypatrzenie dwóch identycznych wyrazów na karcie, która leży na stole i na jednej ze swych kart. Wygrywa osoba, która pozbędzie się wszystkich. Gra jest szybka, więc można rozegrać kilka rund.

Można zakupić:


2) ORTOGRAFITTI (czyli ortograficzne rysowanki)

Wariant 1 Każdy z nas ma wyraz/y, które trudno mu zapamiętać, mimo usilnych prób. Warto pobawić się z dzieciakami w grafficiarzy i poprosić o zapisanie trudnego wyrazu ozdobnym pismem na całej stronie w zeszycie. Prace tego typu możecie podpatrzyć u Wioletty Rafałowicz. KLIK

Wariant 2  Uczeń tworzymy rysunek trudnego wyrazu z literą sprawiającą trudność. Przykłady poniżej pochodzą z książki ,,Ortografia obrazkowa" Joanny Glasman.

PIÓRO                                                              HYDRANT

autor: Monika Puszek


3) ORTOWIERSZYKI (czyli ortograficzna pamięć)

Pamiętam do dziś powyższy wiersz ortograficzny (i inne) Witolda Gawdzika, których nasza polonistka kazała się mi uczyć na pamięć, bo miałam ogromne problemy z ortografią. Rzeczywiście mi pomogły. Wyrazy, które się w nich znajdowały, zapamiętałam na zawsze.  


Gdzie znaleźć ortowiersze? Na przykład: 
- W. Gawdzik ,,Ortografia na wesoło i na serio",
- T. Elbanowski ,,Ortografia w wierszykach" (3 książki),
- B. Dyl ,, Jak przez wiersze ortografia szybko nam do głowy trafia", 
- wiersze Małgorzaty Strzałkowskiej.

4) BINGO (czyli wzmacniamy ortograficzną czujność)

O tym pomyśle przeczytałam u Słonik Gabinet Terapii Dysleksji.
Każdy uczestnik gry otrzymuje 24 kartoniki. Z nich wybiera 9 i układa w trzech rzędach po trzy wyrazy. Nauczyciel odczytuje pozostałe wyrazy widoczne na kartonikach. Jeśli uczestnik gry znajdzie odczytany wyraz w swoim stosiku, mówi, jak ten wyraz napisać i odwraca kartonik na drugą stronę. Gdy odwrócone kartoniki utworzą linię prostą pionową lub prostą poziomą, gracz krzyczy „BINGO”! Ta osoba wygrywa grę. 

5) SUDOKU (czyli logika w służbie ortografii)


Zasada pracy z sudoku ortograficznym jest takie samo jak w tradycyjnym. Należy tak uzupełnić kratki, by w żadnym pionie i poziomie wyraz się nie powtórzył. 

Ode mnie do pobrania dostajecie SUDOKU z RZ.

W jego stworzeniu pomógł mi generator SUDOKU na www.edu-games.org 

Jak w nim tworzyć? Na pewno pomocny będzie filmik Agnieszki Pietnoczki  z Edukacji na tik toc FILM  

Warto zajrzeć do trzech moich starszych wpisów, w których też poruszam tematykę ortografii

PIERWSZY

DRUGI

TRZECI


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz