Lekcja (2x45min.) może być zrealizowana na początku klasy ósmej lub jako powtórka przed egzaminem ósmoklasisty.
Temat: LED, czyli literacka przebieżka przez rodzaje i gatunki.
Cel: porządkuję wiedzę na temat rodzajów i gatunków literackich
KSU: wymieniam cechy rodzajowe liryki, epiki i dramatu; dopasowuję gatunki literackie do właściwego rodzaju; wskazuję lekturę pasującą do gatunku literackiego
Środki dydaktyczne: domino teoretycznoliterackie, karta pracy - szafa, kartki z wypisanymi cechami rodzajowymi oraz gatunkami literackimi
1. Każdy uczeń wchodząc do sali otrzymuje jakąś cechę rodzajową (Nie powinny się powtarzać, gdy zabraknie nam cech, można użyć nazw gatunków), np. didaskalia, narrator, środki artystyczne, podział na tekst główny i poboczny, pisane wierszem, akcja i fabuła.
2. W sali w trzech różnych punktach zostawiamy karteczki z napis LIRYKA, EPIKA, DRAMAT. Zadaniem uczniów jest przyporządkować się do danego rodzaju literackiego. W ten sposób dokonamy podziału na grupy, w których w późniejszym czasie będą uczniowie pracować. Sprawdzamy poprawność wykonania zadania - najpierw uczniowie zgromadzeni wokół danego rodzaju, potem głośno każda grupa odczytuje, przy czym młodzież może zgłaszać veto, jeśli coś zostało przyporządkowane błędnie.
3.Zapisujemy temat i rozdajemy kartę pracy - szafę. Na jej froncie na samej górze rysujemy żarówkę (uczymy przez skojarzenie LED- to rodzaj żarówki- inspiracja od Marcin Michalik). Na każdych drzwiach szafy (inspiracja - Joanna Klimas) piszemy po kolei Liryka, Epika, Dramat (pierwsze litery zaznaczamy na kolorowo). Następnie każda grupa dyktuje cechy rodzajowe, które zapisujemy na odpowiednich drzwiach.
4. Przewracamy kartę pracy na drugą stronę, która ilustruje wnętrze szafy. Podpisujemy u góry po kolei przy każdej części: gatunki liryczne, gatunki epiczne, gatunki dramatyczne. Każda grupa musi przypomnieć sobie gatunki i podać do niego przykład omawianego na lekcjach utworu. Następnie grupy odczytują wyniki pracy. Jeśli brakuje naszym zdaniem jakiegoś gatunku, najpierw pytamy klasę, dopiero w ostateczności podajemy sami (możemy naprowadzać pytaniami). Warto od razu powtarzać też cechy gatunkowe danego utworu.
5. Rozdajemy domino teoretycznoliterackie LINK . Nie ma jednego rozwiązania. Uczniowie mogą łączyć tak, by stykające się ze sobą kartki zawierały prawdziwą informację, np. sonet - pasuje i słowo ,,liryka", jak i ,,Stepy akermańskie". Możemy ustalić, że wygrywa ta grupa, która ułoży najdłuższy ciąg, wykorzysta jak najwięcej kostek domina.
Domino można zakupić na Złotym nauczycielu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz