poniedziałek, 29 maja 2023

Akcja inspiracja - zamiast kartkówki cz. 3

To już trzecia część alternatywnych sposobów na kartkówkę. O pierwszej możecie poczytać TU, a o drugiej TUTAJ.

Przedstawiam Wam kolejne 5 :)

KAPUSTA

Wariant 1 

Tniemy kartkę A4 na pół. Na każdej zapisujemy pytanie dotyczące sprawdzanego zagadnienia, np. z lektury. Następnie ugniatamy kartki, tworząc liście kapusty - świetnie wyglądają kartki zielone, wtedy naprawdę mamy wrażenie, że przed nami jest warzywo. Z uczniami siadamy w kręgu. Podajemy pierwszemu ,,kapustę". Uczeń odrywa ,,liść" i czyta pytanie. Stara się na nie odpowiedzieć. Jeśli odpowiedzi nie zna, prosimy, by odpowiedział ktoś z klasy. Po odpowiedzi kapusta jest przekazywana dalej, kolejna osoba odrywa ,,liść" itd.,itp. aż dojdziemy do ostatniego pytania. Potem prosimy młodzież, by wykonała notatkę na podstawie tego, co usłyszała podczas gry w kapustę. Jeśli chcesz, możesz nagrodzić ocena/ nagrodą (np. w postaci zwolnienia z pracy domowej) osoby najbardziej aktywne. 

Wariant 2 

Rozdajemy uczniom pocięte kartki i prosimy, by zapisali na nich pytania do omawianego zagadnienia. Następnie tworzymy z nich ,,kapustę". Później postępujemy jak w wariancie 1 - siadamy, odwijamy, czytamy pytanie, odpowiadamy. Jakie jest niebezpieczeństwo? Pytania mogą się powtórzyć, mogą być za łatwe albo za trudne. Jeśli wybierzemy ten wariant, trzeba taka możliwość dopuścić. Warto uprzedzić uczniów, by nie rozpoczynali pytań od ,,CZY".

BINGO

Rozdajemy uczniom kartkę z imionami bohaterów. Zadaniem uczniów będzie dopisywanie informacji o postaci, której dotyczą, a które wyczytuje nauczyciel. Jeśli uczeń dopisze po trzy informacje do każdej postaci w pionie lub poziomie, krzyczy BINGO. Można stosować zmyłki, czyli wiadomości, które nie pasują do żadnego bohatera. Trzeba jednak uprzedzić o tym uczniów:)

Karta dla ucznia
Karta nauczyciela

LOGICZNE KOŁO

Najpierw przygotuj sobie zwykłą kartkówkę z wariantami (co najmniej trzema) odpowiedzi. Potem przy prawidłowej odpowiedzi wpisz cyfrę kolejnego pytania, np. 4. Prawidłowa odpowiedź ma odsyłać do kolejnego (NIE PO KOLEI) pytania. Identycznie postępujemy przy kolejnych pytaniach i odpowiedziach. Ważne by ostatnia odpowiedź ostatniego nam pozostałego pytania odsyłała do pierwszego pytania. Chodzi o to , by zamknęło nam się koło z odpowiedziami. Przy innych odpowiedziach piszemy przypadkowe cyfry.

ODWRÓCONE TABOO

Zapewne znacie grę Taboo - czyli zakazane słowa. W tradycyjnej grze wypełnione jest górne i dolne pole. Do sprawdzenia znajomości lektury proponuję odwrócone Taboo, czyli karty z nieuzupełnionymi polami. Uczeń otrzymuje karty, w których jest uzupełnione tylko górne lub dolne pole. Zadaniem ucznia jest uzupełnić, czyli w dolnej części zapisać 4 słowa najbardziej charakteryzujące daną postać, które zapewne w tradycyjnej grze byłyby zakazane. Jeśli natomiast otrzymuje kartę z uzupełnionym dolnym polem, musi odgadnąć o kogo chodzi i nazwę postaci zapisać na górze.  Myślę, że takie odwrócone taboo sprawdzi się też wyśmienicie przy powtórkach lektur z klasą ósmą :)

PIKTOGRAMOWA KARTKÓWKA

Zamiast tradycyjnych pytań uczniowie otrzymują kartkę z piktogramami związanymi z lekturą. Ich zadaniem jest udowodnić, że świetnie znają lekturę. Skojarzenia mogą być zupełnie inne niż się spodziewamy i bardzo kreatywne, i trzeba się  z tym pogodzić. Na przykład kiedyś uczeń przy ikonie rękawiczek napisał mi, że kojarzy mu się z miejscem akcji- pustynią, bo w nocy jest zimno. Zaliczyłam. 

Ikony możecie pobrać ze strony thenounproject.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz