poniedziałek, 3 kwietnia 2023

Akcja inspiracja - sposób na notatkę z frazeologii ze zwierzętami w tle

Kiedy słucham/ czytam wypowiedzi młodzieży, zauważam, że prawie nie ma związków frazeologicznych. Kiedy sama ich używam, mam wrażenie, że mówię do młodych niezrozumiałym dla nich językiem. Przemycam więc frazeologię, gdzie tylko mogę, ale tradycyjne notatki i rysowane karty pracy znudziły mi się i opatrzyły (młodzieży chyba też). Poszperałam, poszukałam i oto co z tego wyszło:
1. Kręcący się kuperek zająca

Potrzebne będą - dwa koła (na jednym rysujesz skrzyżowane w centralnej części dwie linie, które podzielą je na 4 części; na drugim odcinasz 1/4 koła), pinezka, klej, nożyczki, wata, ,,łapy zająca". Na kole podzielonym na 4 części piszesz związki frazeologiczne - u mnie były; zajęcze serce, złapać zająca, spać jak zając pod miedzą, narozrabiać jak pijany zając. Nakładasz na to kółko z wyciętą 1/4 koła i spinasz pinezką (warto od spodu pinezkę rozgnieść, np. młotkiem). Na pinezkę przyklejasz kawałek waty, formując ogonek. Następnie wycięte ,,nogi" przyklejamy do koła. 

Uczniowie samodzielnie wykonują taką notatkę, ja daję im tylko szablon. Potem słowniki, by wyjaśnili frazeologizmy.

Myślę, że pomysł świetnie się sprawdzi przed nadchodzącymi świętami wielkanocnymi.

2. Otwórz paszczę.

\
 

Poszukaj rysunku dowolnego zwierzaka, najlepiej czarno- białego, uczniowie sami go pomalują. Odetnij mu głowę. Odrysuj owal głowy tyle razy, ile zamierzasz wypisać związków frazeologicznych. Na każdym owalu wpisz frazeologizm. Następnie zegnij owale na pół. Sklej je połówkami. Całość wklej do zeszytu. Teraz wystarczy wpisać objaśnienia.
Dzielę się z Wami moim schematem POPIERZ.
3. Pokaż ,,kotku", co masz w środku.
 

Notatka w formie harmonijki, którą można składać i rozkładać. Do zeszytu przyklejamy tylko górną część. W moim przypadku to była głowa lwa.
Tego typu notatek ze zwierzakami możecie poszukać na Pintereście. 
Lwa wykonałam samodzielnie za pomocą Canvy.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz