Pierwszą lekcję masz już za sobą- podałeś/aś/oś listę lektur i zasady pracy na zajęciach, a podręcznika klasa jeszcze nie ma. Znasz to? Zachodzisz w głowę, co robić z młodzieżą. Nie wiesz? Już Ci podpowiadam.
👉 1. Horoskop dla ucznia na nowy rok szkolny. (propozycja dla klas 6-8)
Temat: ,,Z gwiazd wyczytane, w zeszycie zapisane"- piszemy horoskopy na nowy rok szkolny.
Cel: tworzenie tekstu o twórczym charakterze; stosowanie charakterystycznych dla formy wypowiedzi środków językowych (metafory, czas przyszły, sugestie, rady); rozwijanie kreatywności; dbanie o poprawność językową i ortograficzną
Krótko o przebiegu zajęć: zapytaj uczniów, czy czytają horoskopy, czym się charakteryzują, jakie są jego cechy, jakie środki językowe zostały użyte. Warto pokazać przykładowy horoskop. Podaj cel zajęć - pisanie horoskopów na nowy rok szkolny. Zbierzcie i zapiszcie wspólnie odpowiedź na pytanie, co może spotkać ucznia w nowym roku szkolnym. Podziel klasę na grupy, przydziel każdej 2-3 znaki zodiaku i każ napisać 3–5-zdaniowy horoskop na przyszły rok szkolny. W tekście powinny się znaleźć: przewidywania (np. „W październiku czeka Cię niespodziewana klasówka z matematyki...”), rady lub ostrzeżenia („Nie zapominaj o drugich śniadaniach – głód to zły doradca przy sprawdzianach!”), ciekawe środki językowe (gra słów, porównania, humor). Odczytajcie na forum.
👉2.Przepis na udany nowy rok szkolny (propozycja dla klas 5-6)
Temat: Jak upichcić rok bez nudy - zdradź swój sposób na szkolne trudy.
Cel: rozwijanie umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej w formie przepisu; nazywanie i opisywanie cech dobrego roku szkolnego; doskonalenie umiejętności pracy twórczej oraz wyrażania własnych opinii i myśli; utrwalenie podstawowych elementów przepisu (tytuł, lista składników, sposób wykonania) i zastosowanie ich w praktyce; współpraca w grupie
Krótko o przebiegu zajęć: jeśli jesteś odważny/a/e, to możesz przygotować małe przebranie - fartuch i chochlę, i tak ubrany/a/e powitaj uczniów słowami - ,,Dziś będziemy gotować... przepis na idealny rok szkolny! Kuchnia szkolna jest otwarta – szefowie kuchni, gotowi?”. Przypomnijcie cechy przepisu i jego budowę, zgromadźcie przydatne słownictwo, wypiszcie składniki, jakie mogłyby się znaleźć w takim przepisie, porozmawiajcie, czego nie powinno w nim być (możecie użyć zapisu w dwóch kolumnach ,,Dodaję do przepisu"/,,Zostawiam w spiżarni"). Podziel klasę na grupy, rozdaj arkusze papieru, na którym zapiszą przepis, mogą go ozdobić rysunkami (Instrukcja dla uczniów: Napisz przepis na to, jak przeżyć rok szkolny ciekawie, bez nudy i z sukcesami. Użyj wyobraźni – możesz być zabawny, kreatywny, a nawet absurdalny, np. „dwie garście odwagi, łyżka cierpliwości, szczypta śmiechu”. Możesz dodać: wskazówki dla „gotujących”, np. „Uważaj! Nie przesól obowiązkami!”, czas gotowania, np. „Rok w temperaturze dobrej atmosfery”, porcje, np. „Porcja energii na każdy dzień”). Gotowe plakaty wywiesić w klasie. Pierwsza gazetka wykonana ;)
👉3. Ucznia autoportret własny (propozycja dla klasy 4 lub dla klasy, z którą zaczynasz pracę)
Takie zadanie pozwoli Ci poznać uczniów, karta pracy pomoże tym bardziej nieśmiałym na otwarcie się, by o sobie opowiedzieć.
Temat: Kim jestem? Mój portret słowami malowany.
Cel: rozwijanie umiejętności opisywania samego siebie, kształtowanie świadomości własnych cech, zainteresowań, emocji i marzeń, rozwijanie wyobraźni oraz twórczego myślenia, doskonalenie umiejętności tworzenia krótkiej wypowiedzi pisemnej/ustnej
Krótko o przebiegu zajęć: wyjaśnienie pojęcia autoportret; rozmowa o tym, czy łatwo mówić o sobie, czy warto znać swoje mocne i słabe strony; rozdanie kart pracy, na tablicy multimedialnej można wyświetlić listę przykładowych cech, emocji, pasji, kartę mogą ozdobić swoimi rysunkami; po wypełnieniu karty uczniowie przedstawiają się nauczycielowi; by zachęcić młodzież do mówienia, nauczyciel może wcześniej uzupełnić kartę i na jej podstawie opowiadać o sobie; warto podkreślać podobieństwa zainteresowań/ upodobań, by uczeń poczuł z nauczycielem więź
Przykładowe karty pracy do pobrania od
Historia na kartach (dla klasy 4)
Dzieckiem bądź (dla klasy 4)
Sylwii Oszczyk (dobra dla starszych klas)
👉4.Sketchnoting - sposób na notatkę (propozycja dla klas 5-7)
Temat: Czy rysunek może być notatką? (wprowadzenie do sketchnotingu/myślografii)
Cel: wprowadzenie uczniów do pojęcia sketchnotingu jako alternatywnej formy notowania, rozwijanie kompetencji wizualnego myślenia i kreatywnego zapisywania informacji, zachęcenie uczniów do indywidualnego sposobu organizowania wiedzy
Krótko o przebiegu zajęć: prezentacja pojęcia sketchnotingu, pokazanie przykładu sketchnotek; omówienie podstawowych elementów (ikon, strzałek, liter, ramek, banerów); wspólne rysowanie 10 ikon i zapisanie przykładowego znaczeń, np. żarówka-pomysł, gwiazdka-ważne, zegar- czas akcji, znacznik jak na googlemaps - miejsce akcji; przeczytaj uczniom krótki tekst, na podstawie którego będą tworzyć swoją pierwszą prostą wizualną notatkę; po stworzeniu - prezentacja prac chętnych uczniów
Możesz skorzystać z prezentacji Justyny Dudzik
Na potrzeby zajęć przygotowałam krótką ulotkę ,,Jak dbać o zdrowie psychiczne". Możesz wykorzystać KLIK
👉5. List do polonistki (propozycja dla klas 5-8)
Tylko dla odważnych nauczycieli ;)
Temat: Głos ucznia ma znaczenie, czyli list ucznia do nauczyciela o oczekiwaniach wobec lekcji języka polskiego
Cel: zachęcenie uczniów do współtworzenia lekcji poprzez wyrażenie swoich oczekiwań, odczuć i potrzeb dotyczących zajęć; rozwijanie umiejętności formułowania myśli w sposób jasny i uprzejmy; doskonalenie umiejętności stosowania zasad pisania listu; refleksja nauczyciela nad własnym warsztatem pracy;
Krótko o przebiegu zajęć: informujemy młodzież o celu zajęć i zachęcamy do szczerości; by uniknąć obaw uczniów przed poniesieniem konsekwencji za szczerość, możemy użyć anonimowej ankiety, używając, np. answergarden - przykładowe pytania: ,,Czego oczekujecie po lekcjach języka polskiego w tym roku? Co Wam się dotąd podobało, a co nie? Jakie formy pracy lubicie? Czego chcielibyście unikać?"; przypomnienie zasad pisania listu oraz stylu, jaki należy przyjąć, pisząc do osoby starszej, niespokrewnionej; zadanie dla uczniów- ,,Napisz list do nauczyciela języka polskiego, w którym: opiszesz, jak czujesz się na lekcjach języka polskiego (emocje, nastroje, nastawienie), przedstawisz swoje oczekiwania wobec zajęć, zaproponujesz ewentualne zmiany, pomysły lub tematy, które Cię interesują (można wyświetlić na tablicy interaktywnej); dobrowolne odczytanie listu; podziękowania za szczerość
(Można wprowadzić „skrzynkę listową” – uczniowie wrzucają listy anonimowo lub z podpisem. Warto na kolejnej lekcji nawiązać do treści listów i pokazać, że zostały przeczytane i docenione.)
Jeśli propozycji Ci za mało, to sięgnij po lekcję o rodzajach literackich.
Dziękuję. Świetne, inspirujące pomysły. Skorzystam na pewno.
OdpowiedzUsuńBardzo się cieszę, że mogłam wspomóc. Dziękuję za informację zwrotną!
UsuńSkorzystam już dziś. Świetne pomysły.
OdpowiedzUsuńSuper. Mam nadzieję, że młodzieży też się podobały zajęcia.
Usuń