Pierwszą lekcję masz już za sobą- podałeś/aś/oś listę lektur i zasady pracy na zajęciach, a podręcznika klasa jeszcze nie ma. Znasz to? Zachodzisz w głowę, co robić z młodzieżą. Nie wiesz? Już Ci podpowiadam.
👉 1. Horoskop dla ucznia na nowy rok szkolny. (propozycja dla klas 6-8)
Temat: ,,Z gwiazd wyczytane, w zeszycie zapisane"- piszemy horoskopy na nowy rok szkolny.
Cel: tworzenie tekstu o twórczym charakterze; stosowanie charakterystycznych dla formy wypowiedzi środków językowych (metafory, czas przyszły, sugestie, rady); rozwijanie kreatywności; dbanie o poprawność językową i ortograficzną
Krótko o przebiegu zajęć: zapytaj uczniów, czy czytają horoskopy, czym się charakteryzują, jakie są jego cechy, jakie środki językowe zostały użyte. Warto pokazać przykładowy horoskop. Podaj cel zajęć - pisanie horoskopów na nowy rok szkolny. Zbierzcie i zapiszcie wspólnie odpowiedź na pytanie, co może spotkać ucznia w nowym roku szkolnym. Podziel klasę na grupy, przydziel każdej 2-3 znaki zodiaku i każ napisać 3–5-zdaniowy horoskop na przyszły rok szkolny. W tekście powinny się znaleźć: przewidywania (np. „W październiku czeka Cię niespodziewana klasówka z matematyki...”), rady lub ostrzeżenia („Nie zapominaj o drugich śniadaniach – głód to zły doradca przy sprawdzianach!”), ciekawe środki językowe (gra słów, porównania, humor). Odczytajcie na forum.
👉2.Przepis na udany nowy rok szkolny (propozycja dla klas 5-6)
Temat: Jak upichcić rok bez nudy - zdradź swój sposób na szkolne trudy.
Cel: rozwijanie umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej w formie przepisu; nazywanie i opisywanie cech dobrego roku szkolnego; doskonalenie umiejętności pracy twórczej oraz wyrażania własnych opinii i myśli; utrwalenie podstawowych elementów przepisu (tytuł, lista składników, sposób wykonania) i zastosowanie ich w praktyce; współpraca w grupie
Krótko o przebiegu zajęć: jeśli jesteś odważny/a/e, to możesz przygotować małe przebranie - fartuch i chochlę, i tak ubrany/a/e powitaj uczniów słowami - ,,Dziś będziemy gotować... przepis na idealny rok szkolny! Kuchnia szkolna jest otwarta – szefowie kuchni, gotowi?”. Przypomnijcie cechy przepisu i jego budowę, zgromadźcie przydatne słownictwo, wypiszcie składniki, jakie mogłyby się znaleźć w takim przepisie, porozmawiajcie, czego nie powinno w nim być (możecie użyć zapisu w dwóch kolumnach ,,Dodaję do przepisu"/,,Zostawiam w spiżarni"). Podziel klasę na grupy, rozdaj arkusze papieru, na którym zapiszą przepis, mogą go ozdobić rysunkami (Instrukcja dla uczniów: Napisz przepis na to, jak przeżyć rok szkolny ciekawie, bez nudy i z sukcesami. Użyj wyobraźni – możesz być zabawny, kreatywny, a nawet absurdalny, np. „dwie garście odwagi, łyżka cierpliwości, szczypta śmiechu”. Możesz dodać: wskazówki dla „gotujących”, np. „Uważaj! Nie przesól obowiązkami!”, czas gotowania, np. „Rok w temperaturze dobrej atmosfery”, porcje, np. „Porcja energii na każdy dzień”). Gotowe plakaty wywiesić w klasie. Pierwsza gazetka wykonana ;)
👉3. Ucznia autoportret własny (propozycja dla klasy 4 lub dla klasy, z którą zaczynasz pracę)
Takie zadanie pozwoli Ci poznać uczniów, karta pracy pomoże tym bardziej nieśmiałym na otwarcie się, by o sobie opowiedzieć.
Temat: Kim jestem? Mój portret słowami malowany.
Cel: rozwijanie umiejętności opisywania samego siebie, kształtowanie świadomości własnych cech, zainteresowań, emocji i marzeń, rozwijanie wyobraźni oraz twórczego myślenia, doskonalenie umiejętności tworzenia krótkiej wypowiedzi pisemnej/ustnej
Krótko o przebiegu zajęć: wyjaśnienie pojęcia autoportret; rozmowa o tym, czy łatwo mówić o sobie, czy warto znać swoje mocne i słabe strony; rozdanie kart pracy, na tablicy multimedialnej można wyświetlić listę przykładowych cech, emocji, pasji, kartę mogą ozdobić swoimi rysunkami; po wypełnieniu karty uczniowie przedstawiają się nauczycielowi; by zachęcić młodzież do mówienia, nauczyciel może wcześniej uzupełnić kartę i na jej podstawie opowiadać o sobie; warto podkreślać podobieństwa zainteresowań/ upodobań, by uczeń poczuł z nauczycielem więź
Przykładowe karty pracy do pobrania od
Historia na kartach (dla klasy 4)
Dzieckiem bądź (dla klasy 4)
Sylwii Oszczyk (dobra dla starszych klas)
👉4.Sketchnoting - sposób na notatkę (propozycja dla klas 5-7)
Temat: Czy rysunek może być notatką? (wprowadzenie do sketchnotingu/myślografii)
Cel: wprowadzenie uczniów do pojęcia sketchnotingu jako alternatywnej formy notowania, rozwijanie kompetencji wizualnego myślenia i kreatywnego zapisywania informacji, zachęcenie uczniów do indywidualnego sposobu organizowania wiedzy
Krótko o przebiegu zajęć: prezentacja pojęcia sketchnotingu, pokazanie przykładu sketchnotek; omówienie podstawowych elementów (ikon, strzałek, liter, ramek, banerów); wspólne rysowanie 10 ikon i zapisanie przykładowego znaczeń, np. żarówka-pomysł, gwiazdka-ważne, zegar- czas akcji, znacznik jak na googlemaps - miejsce akcji; przeczytaj uczniom krótki tekst, na podstawie którego będą tworzyć swoją pierwszą prostą wizualną notatkę; po stworzeniu - prezentacja prac chętnych uczniów
Możesz skorzystać z prezentacji Justyny Dudzik
Na potrzeby zajęć przygotowałam krótką ulotkę ,,Jak dbać o zdrowie psychiczne". Możesz wykorzystać KLIK
👉5. List do polonistki (propozycja dla klas 5-8)
Tylko dla odważnych nauczycieli ;)
Temat: Głos ucznia ma znaczenie, czyli list ucznia do nauczyciela o oczekiwaniach wobec lekcji języka polskiego
Cel: zachęcenie uczniów do współtworzenia lekcji poprzez wyrażenie swoich oczekiwań, odczuć i potrzeb dotyczących zajęć; rozwijanie umiejętności formułowania myśli w sposób jasny i uprzejmy; doskonalenie umiejętności stosowania zasad pisania listu; refleksja nauczyciela nad własnym warsztatem pracy;
Krótko o przebiegu zajęć: informujemy młodzież o celu zajęć i zachęcamy do szczerości; by uniknąć obaw uczniów przed poniesieniem konsekwencji za szczerość, możemy użyć anonimowej ankiety, używając, np. answergarden - przykładowe pytania: ,,Czego oczekujecie po lekcjach języka polskiego w tym roku? Co Wam się dotąd podobało, a co nie? Jakie formy pracy lubicie? Czego chcielibyście unikać?"; przypomnienie zasad pisania listu oraz stylu, jaki należy przyjąć, pisząc do osoby starszej, niespokrewnionej; zadanie dla uczniów- ,,Napisz list do nauczyciela języka polskiego, w którym: opiszesz, jak czujesz się na lekcjach języka polskiego (emocje, nastroje, nastawienie), przedstawisz swoje oczekiwania wobec zajęć, zaproponujesz ewentualne zmiany, pomysły lub tematy, które Cię interesują (można wyświetlić na tablicy interaktywnej); dobrowolne odczytanie listu; podziękowania za szczerość
(Można wprowadzić „skrzynkę listową” – uczniowie wrzucają listy anonimowo lub z podpisem. Warto na kolejnej lekcji nawiązać do treści listów i pokazać, że zostały przeczytane i docenione.)
Jeśli propozycji Ci za mało, to sięgnij po lekcję o rodzajach literackich.
Dziękuję. Świetne, inspirujące pomysły. Skorzystam na pewno.
OdpowiedzUsuń