niedziela, 3 kwietnia 2016

Akcja lekcja - wiersz Edwarda Stachury "Człowiek człowiekowi"

Homo homini lupus (est) - od tego zapisu na tablicy zaczęłam zajęcia. Oczywiście, trudno oczekiwać, że młodzież zna łacinę, ale może ktoś... Udało nam się jednak wspólnymi siłami dojść (wychodząc od znajomości słowa łacińskiego człowiek), że po polsku będzie to brzmieć: Człowiek człowiekowi wilkiem. Potem,oczywiście, dyskusja o rozumieniu powiedzenia. By sprowokować do głębszych refleksji, zapisaliśmy w zeszytach:
Homo homini lupus, czyli "Człowiek człowiekowi wilkiem" - taką właśnie ideę przedstawił w XVII wieku Thomas Hobbes. Poglądy filozofa opierały się na zasadzie, że postępowaniem człowieka kieruje przede wszystkim egoizm, a jego celem jest zaspokajanie własnych potrzeb. Czy miał rację?
Każdy samodzielnie w zanotował swoje przemyślenia, czyli ćwiczenie rozprawkowe ;0)
Dalej to już odczytanie i praca z utworem Edwarda Stachury  Człowiek człowiekowi, czyli dziesięć wskazań i dziesięć przeciwwskazań dla ciebie, sieroto nieboża, Zygmusiu K. Nad tym rozpisywać się nie będę, bo utwór nie jest ani trudny do interpretacji, ani analizy. Ja posiłkowałam się pytaniami z ćwiczeń Między nami do klasy 3 części 1 wydawnictwa GWO. Dodam tylko, że zwróciłam uwagę szczególną na odczytanie metafor, neologizmów (moi uczniowie nie zawsze potrafią sobie z nimi poprawnie poradzić),  i tytuł nawiązujący do Dekalogu. Było też o ponadczasowości i uniwersalności przesłania, mimo że przy utworze stoi data 1972r.(czas powstania musiał być poruszony - kontekst historyczny).
Nie mogłam się oprzeć i puściłam młodzieży muzyczne wykonanie tego utworu przez Annę Kurpińską i Leszka Wiewiórę do muzyki Ireneusza Drawskiego link.
Niech posłuchają czegoś innego, wyrabiają się kulturowo. Jest także wykonanie Starego Dobrego Małżeństwa, ale powyższe wydawało mi się "świeższe", bardziej dla młodych do "przełknięcia".
Pokazałam także obraz pobrany ze strony www.newst.kaliter.pl
Myślę, że świetnie oddaje wymowę wiersza. W domu uczniowie mieli opisać ten obraz. Opisać opisali dobrze, ale nikt nie zinterpretował idei telefonu stojącego na szafce. Zmartwiło mnie to. Pominęli dość, moim zdaniem, istotny szczegół - w końcu jest w centralnej części!
"Zdolniejsi" mieli dodatkowo znaleźć wiersz współczesnego poety o podobnej wymowie i wykazać, na czym to podobieństwo polegało.(to w ramach i n d y w i d u a l i z a c j i) Spisali się.
Miałam jeszcze kilka kontekstów, których nie zdążyłam w ciągu 1 lekcji pokazać. Był to obraz znaleziony na stronie www.kresy.24.pl


Oraz piosenka Ich troje Człowiek człowiekowi wilkiem
Wydaje mi się, że i tak zajęcia były bogate i wartościowe.
Szczęściem młodzież nie wpadła na pomysł, by zadać mi pytanie, kim jest/był tytułowy Zygmuś K.Szukałam, ale odpowiedzi nie znalazłam. Podobnie jak autora obrazu pobranego z www.newst.kaliter.pl. Jeśli ma ktoś wiedzę w tych kwestiach, chętnie ją uzupełnię.

2 komentarze:

  1. Imie Zygmuś pasuje czasowo do młodego chłopaka który leżał ze Stachurą w szpitalu gdy ten miał atak alergii.Niestety ciezko znaleźć inną interpretacje dedykacji.

    OdpowiedzUsuń