środa, 9 listopada 2022

Akcja lekcja - Akademia Pana Kleksa cz.3

 LEKCJA 3 (lekcja godzinna lub dwugodzinna)

Temat: Niezwykły nauczyciel.

Cel: opisuję pana Kleksajego osobliwości

KSUwspółpracuję w grupie; wyszukuję informacji w tekście; wyjaśniam słowo osobliwość; rozwiązuję zagadki; opisuję wygląd i charakter profesora; piszę instrukcję; oceniam postać

Środki dydaktyczne: piegi (kółka z kartek samoprzylepnych)- rozdajemy za aktywność, karta pracy, dostęp do Internetu

Uwaga do zajęć - uczniowie pracują w grupach, warto przed lekcją przygotować sobie salę, ustawić ławki do pracy w grupach. Pracują w grupach z poprzedniego dnia lub na nowo ich dzielimy 

Przebieg zajęć.

1. Po zajęciu miejsc uczniowie tradycyjnie odśpiewują hymn Akademii. Potem zapisujemy temat, informujemy o celach i kryteriach sukcesu.

2. Rozdajemy karty pracy. Pracujemy najpierw z częścią, gdzie jest wizerunek pana Kleksa.

Karta pracy

Uczniowie pracują przede wszystkim z rozdziałem Osobliwości pana Kleksa (wyjaśniamy słowo OSOBLIWOŚĆ za pomocą słownika języka polskiego lub prosimy, by uczniowie je wyjaśnili), tam wyszukują informacji. Rozdzielamy pracę między grupy, np. pierwsza - Kim jestem? Jak się nazywam? oraz Jak się ubieram?, drugaKim jestem? Jak się nazywam? oraz  Jak wygląda moja głowa i twarz?, trzecia - Kim jestem? Jak się nazywam? oraz  Moje niezwykłe umiejętności, czwarta - Kim jestem? Jak się nazywam? oraz Jaki mam charakter, piata - Kim jestem? Jak się nazywam? oraz Mój stosunek do uczniów. Stosunek uczniów do mnie.

Po wyznaczonym czasie następuje prezentacja. Uczniowie słuchający wypowiedzi kolegów, uzupełniają swoją kartę pracy. (Jeśli grupa skończy swoje zadanie wcześniej, a inne jeszcze pracują mogą: a) zająć się inną rubryką b) pokolorować Kleksa wg opisu)

Wspólnie uzupełniamy część Jaki mam charakter?- uczniowi podają cechy i ustnie uzasadniają wybór, zapisują na karcie tylko cechy.

3. Zabawa w rymowane zgadywanki - Co to za magiczny przedmiot pana Kleksa (wzięte od wydawnictwa Nowa Era)?

· Jest wyciągane nie bez przyczyny i wysyłane na oględziny. (oko)

· Ciągle ma coś do roboty, bo powiększa Kleksa i różne przedmioty. (powiększająca pompka)

· W kieszeniach wciąż się żarzą, lecz pana Kleksa wcale nie parzą. (płomyki świec)

· Na śniadanie Kleks go smakuje, dopiero wtedy pamięć odzyskuje. (zielony płyn)

· Kleks ich używa, kiedy gotuje, a każde danie uczniom smakuje. (kolorowe szkiełka)

4. Przechodzimy do drugiej strony karty pracy. Wyjaśniamy słowo INSTRUKCJA (tu możesz rozszerzyć lekcję o więcej zadań związanych z instrukcja, przykładowe zadania/scenariusz znajdziesz TU). Pokazujemy przykładową, np. mycia rąk.

 Wskazujemy na cechy formy: wymienienie czynności w porządku chronologicznym (najlepiej zapis w punktach), stosowanie ujednoliconej formy czasownika (jakbyś  komuś rozkazywał/a), proste, krótkie zdania.


Razem z młodzieżą uzupełniamy pierwszą instrukcję Jak złowić sny? 

Następnie w grupach piszą Jak wyleczyć starą rzecz?

5. W domu (jeśli nie zdąży się na lekcji) samodzielnie pisze uczeń instrukcję Jak przygotować obiad? (oczywiście wg Kleksa) i  uzupełnia część karty pracy Jak mnie oceniasz? Czy chciałbyś mieć takiego nauczyciela? 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz