Podczas omawiania "W pustyni i w puszczy" postanowiłam nauczyć moich piątoklasistów pisania charakterystyki. Gromadzenie w tabelach informacji nie wydało mi się atrakcyjnym wprowadzeniem w tematykę. Zdecydowałam się na użycie schematu człowieka, który wyrysowałam na szarym papierze.
Dzień wcześniej poprosiłam uczniów, by podkreślili w książce fragmenty opisujące wygląd,pochodzenie, cechy charakteru, umiejętności, opinie innych bohaterów o Stanisławie Tarkowskim. Na lekcji młodzież pracowała w grupach na podstawie poniższej instrukcji.Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Uczniowie bardzo się zaangażowali i prędko zapełnili schemat człowieka (praca zajęła około 25-30 min.) Jedną z rzeczy, która mnie bardzo ucieszyła, było to, że piątoklasiści korzystali cały czas z książki.
Przed omawianiem plakatów, rozdałam młodzieży karty pracy Moniki z Motyli w dzienniku, aby uczniowie uzupełniali podczas odczytywania informacji ze schematu.
Cały czas posługiwałam się terminami, które występują w charakterystyce, tzn. przedstawienie postaci, usposobienie, cechy charakteru, itp. i pytałam, w jakiej części ciała znajdowały się te informacje. Następnie wkleiliśmy notatkę o charakterystyce i przykładową charakterystykę, w której różnymi kolorami młodzież zaznaczyła kolejne części charakterystyki. Potem uczniowie w parach pracowali nad charakterystyką Stasia Tarkowskiego. Jak na pierwszy raz poszło nieźle. Jako pracę domową zadałam pytanie: "Czy Staś Tarkowski to rycerz bez skazy? Uzasadnij swoje zdanie."
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz