sobota, 17 czerwca 2017

Akcja lekcja - charakterystyka

Trudno moich chłopaków (w klasie 1 dziewczynka) zainteresować lekcją. Większość z nich nie potrafi usiedzieć w ławce bez ruchu dłużej niż 10-15 minut. Potem zaczyna się ruch i rozmowy. Mocno muszę się nagłowić, by wymyślić coś, co ich pobudzi do konstruktywnego działania na rzecz lekcji. Skupienie to jeden problem. Drugim jest nieumiejętność wysławiania się, problem zarówno w mowie, jak w piśmie.
Zaczęłam od prowokacji. Pokazałam dwie fotografie Anny Kalaty - przed i po  metamorfozie. Młodzież odpowiadała na pytania: Co dziś robiły te kobiety?, Co zjadły? , Jakie mają hobby?, Co lubią robić?. Doszli do wniosku, że szczupła jest miła, a grubsza wredna.Miny ich, gdy dowiedzieli się, że to jedna i ta sama osoba, bezcenne. Podsumowałam, że stwierdzili to po wyglądzie, nie znając tych pań/pani, kierując się stereotypem. Wprowadziłam termin STEREOTYP, korzystając ze słownika języka polskiego. Chwilę porozmawialiśmy o stereotypach narodowych, np. że Francuzi to żabojady, Włosi romantyczni, Polacy złodzieje itp. O tym czy należy ulegać stereotypom, jakie są ich plusy, jakie minusy.
Potem zapisaliśmy temat i zajęliśmy głównym celem lekcji, czyli charakterystyką. Samodzielnie tworzyli notatkę na podstawie prezentacji, którą przygotowałam w Prezi https://prezi.com/qcqaqbjbmfab/charakterystyka/#
Przeszliśmy do praktyki. Podzieliłam klasę na grupy i rozdałam im pociętą na paski charakterystykę, którą musieli złożyć w całość, wskazując miejsce akapitowania. Następnie podałam każdemu wydrukowaną charakterystykę, w której samodzielnie różnymi kolorami mieli zaznaczyć wstęp, rozwinięcie i zakończenie oraz zaznaczyć miejsce akapitu. Po sprawdzeniu poprawności wklejali zadanie do zeszytu. W grupach tworzyli charakterystykę idealnego nauczyciela.Na zakończenie zagraliśmy w "Zgadnij kto?" . Podzieleni na dwie grupy stanęli uczniowie naprzeciwko siebie. Liderzy wylosowali kartki z postaciami z literatury. Zadaniem grupy 1 było podanie nieco enigmatycznych 4 faktów o postaci. Grupa 2 mogła z kolei mogła zadać pytanie, na które pierwsza odpowiadała tylko "tak" albo "nie". Po zgadnięciu była zamiana. Zabawa przednia, a przy okazji ćwiczyliśmy!
Zróżnicowałam pracę domową: słabsi dostali temat prostszy - Napisz autocharakterystykę, lepsi, niby to samo, a jednak inaczej sformułowany - Lustereczko powiedz przecie... Co o tobie powiedziałoby twoje lustro. 

2 komentarze:

  1. Świetny pomysł. Zastanawiam się, czy przyjmie się w liceum.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że może się przyjąć. A poza tym zawsze można coś zmodyfikować.

      Usuń