wtorek, 28 listopada 2023

Akcja lekcja - latamy na miotłach, czyli lekcja z lekturą ,,Kajko i Kokosz. Szkoła latania"

LEKCJA  (obejmuje dwie jednostki lekcyjne)

Temat: Jesteśmy uczniami w Szkole Latania.

Cel: opisuję miotłę i redaguję instrukcję obsługi latającej miotły

KSU: korzystam ze schematu opisu przedmiotu; stosuję słownictwo charakterystyczne dla opisu rzeczy; wskazuję elementy ważne w instrukcji; rozwiązuję krzyżówkę dotyczącą wątku głównego komiksu

Środki dydaktyczne: miotły (tyle, ile grup), tablica multimedialna, skserowana krzyżówka dla każdego ucznia, ,,fruwające" pytania - tyle, ile grup

         Uwaga! Aby urozmaicić lekcję i wprowadzić w jej klimat, warto przebrać się za czarownicę.


1. Witamy młodzież w Szkole Latania. Przedstawiamy się jako jej dyrektorka (ja przybieram godność Hermenegildy Kociubińskiej) i informujemy o celach lekcji. Zapisujemy temat.

2. Włączamy PREZENTACJĘ , omawiamy i zapisujemy schemat opisu rzeczy do zeszytu (tylko fioletowe plansze):
Schemat opisu przedmiotu
1. Przedstawienie rzeczy (Co to jest?, Do czego służy?, Od kogo otrzymałeś?)
2. Cechy charakterystyczne:
- wielkość,
- kształt,
- kolor, 
- materiał, 
- części, z których się składa.
3. Moja opinia o przedmiocie.

3. Rozdajemy kwiatek- schemat, w którego płatkach opisujemy grupową miotłę. Kwiatek wycinamy i wklejamy tak, by składał się do środka. W środkowym pustym polu malujemy opisywaną miotłę.
Grupy odczytują swoją pracę. Uczulamy na niepowtarzanie konstrukcji składniowych.

4. Wracamy do PREZENTACJ, omawiamy żółte plansze dotyczące tworzenia instrukcji obsługi. Zapisujemy w zeszytach informacje ukrywające się w ,,oczku" pod wskazówkami. Uczniowie w grupie tworzą instrukcję, następnie prezentują swoje prace.

5. Wg instrukcji uczniów nauczyciel wsiada na miotłę i ,,lata" po klasie. Następnie informujemy, że czas na praktykę uczniów Szkoły Latania. 

Rozdajemy KRZYŻÓWKĘ. Poza salą wywieszamy FRUWAJĄCE PYTANIA Zadaniem uczniów jest ,,polecieć" po hasło do krzyżówki. ,,Leci"  jedna osoba z grupy, po znalezieniu odpowiedzi, ,,leci" kolejna. Gdy pierwsza z grup rozwiąże całą krzyżówkę, przerywamy zabawę i sprawdzamy poprawność wykonania zadania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz