wtorek, 2 maja 2023

Akcja inspiracja - każdy może być ilustratorem dzięki AI


    Ostatnio zrobiło się głośno o sztucznej inteligencji. Podobno zastąpi malarzy, pisarzy, a za młodzież już pisze wypracowania domowe (dla mnie kolejny dowód na bezsens zadawania tego typu prac do domu). Postanowiłam problem zgłębić. Na Tik Toku wpadłam na profil szhakala, który podpowiada, co i jak należy zrobić, by AI napisało tekst za ciebie. Pod wrzutką o stronie rytr.me pełno pytań od uczniów, który to rodzaj tekstu trzeba wybrać, by napisała się rozprawka czy opowiadanie oraz ogrom podziękowań za wskazanie ,,ułatwiacza". 
    Nie powiem, trochę mnie to przeraziło. Jakie pokolenie się wychowa na AI? Pisać/wysłowić się nie będzie umiało? Pogodzić się, że to znak czasu? Walczyć? Ale czy to nie będzie walka z wiatrakami?
    Postanowiłam wykorzystać sztuczną inteligencję na lekcji do powtórek lektur. Pokazałam uczniom stronę do tworzenia obrazów MALUJ
Wystarczy na białym tle namalować scenę, nawet bardzo nieudolnie, a pod spodem zapisać, najlepiej po angielsku, czego chcemy, a następnie wygenerowć obraz. 
    Później poprosiłam ósmoklasistów o wykonanie ilustracji w domu do wylosowanej lektury przy pomocy AI (poprosiłam też, by nie mówili kolegom/ koleżankom, do czego mają namalować obraz ani go nie pokazywali), a następnie przesłali do mnie. Zrobiłam z tego prezentację. Później wyświetlałam i w zeszytach zapisywali, co to - ich zdaniem - za lektura, co wskazuje, że mają rację. Musieli nawiązać do konkretnego wydarzenia z utworu. 
    Oto prezentacja mojej ósmej KLIK
Nie są to prace idealne, nie wszystkie ilustracje łatwo odgadnąć, bo np. nie pasuje pora roku czy sprzęt wojskowy. Myślę jednak, że zadanie dla uczniów było ciekawe, nieszablonowe i spełniło swoje zadanie - powtórzyliśmy lektury.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz