poniedziałek, 20 marca 2023

Akcja inspiracja - problemy z przypadkami

Są takie zagadnienia, których trzeba nauczyć się na pamięć. Do takich zagadnień zaliczam odmianę przez przypadki. Żeby to poszło jak najmniej boleśnie, szukam na nie sposobów. O jednym z nich pisałam TUTAJ.

Z czym uczniowie mają problem? 

Po pierwsze - kolejność przypadków. 
Tu może pomóc hak pamięciowy, czyli zapamiętanie wierszyka, którego pierwsze litery wyrazów naprowadzają na nazwy kolejnych przypadków. Łączę zdanie z obrazkiem, by dodatkowo wzmocnić pamięć wzrokową.
Po drugie - pytania przypadków.
Tu polecam włączyć w służbę języka polskiego pamięć ruchową i zagrać z grupą w ...klasy :) Należy narysować (świetnie sprawdzi się podwórko) lub wykleić taśmą  w sali ,,chopka". W polach zamiast wpisywać cyfry, wpisać nazwy przypadków i ich pytania. Dzieci grają w klasy, skacząc na jednej nodze, przesuwając kamyk/krążek do kolejnego pola i jednocześnie mówiąc nazwę przypadka i pytania. O tym pomyśle po raz pierwszy przeczytałam u Zakręconego belfra, czyli Asi Krzemińskiej.

Po trzecie - odmiana wyrazów.
Proponuję grę mojego autorstwa i w związku z nią zaangażowanie emocji w służbie języka polskiego ;) Bawimy się w grupach. Potrzebne będą: tradycyjne kostki do gry, pionki, plansza do pobrania KLIK .  Zaczynamy od ustawienia pionków na planszy z napisem START. Uczeń rzuca kostką i przesuwa się o tyle pól, ile wypadło oczek. Następnie musi podać wyraz w formie wyznaczonej na planszy. Jeśli zadanie zostało wykonane poprawnie, pozostaje na swoim polu, jeśli powie formę niepoprawną, cofa się na pole START. Gramy do momentu osiągnięcia przez wszystkich METY. Warto przygotować słabszej grupie kartę odpowiedzi i jedną z osób uczynić arbitrem, który nie bierze udziału w rozgrywce.

wtorek, 7 marca 2023

Akcja inspiracja - sposób na ortografię cz.3

Przed Wami kolejna odsłona ciekawych sposobów na utrwalanie ortografii. 

ORTOGRAFICZNE TABOO

Na potrzeby ortografii nieco zmodyfikowałam grę TABOO. Gramy w grupach od 3-5 osób. Rozdajemy karty. Na górze kartki jest słowo, które uczniowie - przeciwnicy muszą odgadnąć. Uczeń trzymający kartkę podpowiada słowo, ale nie może użyć trzech wyrazów wymienionych poniżej. Osoba, która odgadła wyraz, dostaje punkt. Jeśli powie, jak zapisać, kolejny punkt, a jak poda zasadę, następny. Po odgadnięciu zmieniamy osobę naprowadzającą na słowo, by każda osoba miała możliwość zdobycia punktów. 
Ortograficzne taboo z ó/u można nabyć TU.
Ortograficzne taboo z ch/h można nabyć TU.

CZARNY PIOTRUŚ/MEMORY

Coś dla młodszych klas lub na zajęcia wyrównawcze z naprawdę słabą grupą. Tworzymy klasyczną grę memory, np. z ch - czyli przygotowujemy karty w podwójnej ilości, układamy obrazkami z napisem do dołu i próbujemy znaleźć parę. Dodając jedna kartę, np. z wyrazem z H ( u mnie druh), zyskujecie grę karcianą- Czarny Piotruś, czyli uczniowie rozdają wszystkie karty, a potem biorąc od siebie wzajemnie po jednej karcie, dobierają pary. Przegrywa osoba, która zostaje z ,,Piotrusiem". Karty można później wykorzystać do porozmawiania o zasadach, podzielić karty wg zasad lub ułożyć z wyrazami zdania.
Ortograficzny Piotruś/Memory z CH można nabyć TU.
Ortograficzny Piotruś/Memory z H można nabyć TU.
Ortograficzny Piotruś/Memory z RZ można nabyć TU
Ortograficzny Piotruś/Memory z Ż można nabyć TU
Ortograficzny Piotruś/Memory z U można nabyć TU
Ortograficzny Piotruś/Memory z Ó można nabyć TU

ORTOGRAFICZNY WITRAŻ

Należy pokolorować rysunek wg instrukcji. Takie zadania możecie przygotować samodzielnie, biorąc dowolną kolorowankę i wpisując w nią wyrazy. Ja kilka znalazłam w Zeszytach ćwiczeń Ortograffiti wyd. Operon (swoją drogą jest tam wiele ciekawych ćwiczeń- polecam) oraz w podręcznikach tego wydawnictwa (na co dzień nie uczę z nich).

NIEDOKOŃCZONY KOD QR

Zadaniem uczniów jest dokończyć kod wg instrukcji nauczyciela. Jeśli zrobią to poprawnie i bardzo dokładnie, bez problemu odczytają wiadomość ukrytą po QR kodem za pomocą aplikacji, która musi być zainstalowana w telefonie. Obok niedokończonego QR kodu umieszczam w ciągu wyrazy przy cyfrze, które uczniowie muszą uzupełnić odpowiednią głoską. PREZENT ode mnie :)
Jak wykonać taki kod? Skorzystaj z instrukcji Marty Borkiewicz- Florkowskiej z grupy Superbelfrzy LINK 

LUSTRZANE DYKTANDO 

Zastanawialiście się kiedyś, jak zainteresować ósmoklasistów ortografią? Ja często i zdaje się znalazłam sposób. Polecam dyktando lustrzane, czyli tekst czytany jest od dołu do góry i z prawej strony na lewo. Można dla ułatwienia wykorzystać lusterko. A jak do tego dodacie nietuzinkowy tekst, np. dyktanda Lema - sukces murowany :)

Takie dyktando przygotujecie bez trudu w GENERATORZE