poniedziałek, 8 września 2025

Akcja inspiracja - gra dydaktyczna: ,,Łowcy błędów"

Poprawność językowa… temat rzeka. Każdy polonista wie, że uczniowie mają z nią niemały problem – przecinki uciekają, „ó” myli się z „u”, a styl bywa bardziej kręty niż fabuła niejednej powieści. Z lekcji na lekcję zastanawiamy się, jak skutecznie ćwiczyć te umiejętności, by nie były dla młodych ludzi tylko szkolnym obowiązkiem, lecz realną pomocą w codziennym komunikowaniu się.

I tutaj wkraczam ja – Polonistka w akcji 🚀 z nowym narzędziem, które łączy naukę z zabawą.

Przedstawiam Wam grę „Łowcy błędów” – sposób na to, by poprawność językowa przestała być nudnym treningiem, a stała się emocjonującym polowaniem, w którym uczniowie tropią błędy niczym prawdziwi myśliwi języka.

GRA ,,ŁOWCY BŁĘDÓW"

Cel:
-rozwijanie umiejętności dostrzegania i poprawiania błędów językowych,
-utrwalanie zasad ortografii, interpunkcji i gramatyki.

Przygotowanie:
Nauczyciel przygotowuje krótkie teksty (3–5 zdań) zawierające celowe błędy (np. ortograficzne, interpunkcyjne, fleksyjne, składniowe).Kartek z tekstem przygotowujemy tyle, ilu jest uczniów w klasie. Każdy musi wykonać zadanie.
Teksty mogą być zapisane na kartkach, rozdane uczniom lub wyświetlone na tablicy multimedialnej.

Przebieg:

  1. Podział na drużyny (np. 3–4 osobowe).
  2. Każda drużyna dostaje tekst z błędami.
  3. Zadaniem drużyny jest odnalezienie wszystkich błędów i poprawienie ich.
  4. Drużyny otrzymują punkty: 

    1 punkt za znalezienie błędu,

    1 punkt za poprawną formę.

  5. Wygrywa drużyna z największą liczbą punktów.

Przykładowy tekst do gry (dla klasy 6):
Tekst z błędami:
„Na dworze robiło się coraz ciemniej, więc chłopcy poszli do lasu po chrust. Spotkali tam sarenke i próbowali ją złapać. Nagle zawiał silny wiatr, a oni pobiegli w strone wsi. Po drodze zgubili swoje plecaki, które zostawili przy starym drzewie. Gdy wrócili po nie, okazało się że plecaki znikneły.”
Błędy do znalezienia:

sarenkesarenkę
stronestronę
zniknełyzniknęły
brak przecinka: okazało się, że
Łącznie: 4 błędy → 8 punktów do zdobycia.

Warianty gry:

  • Wyścig – akcja jednorazowa, w formie stacji zadaniowych - która drużyna pierwsza poprawi wszystkie błędy, ta wygrywa. 

  • Liga Łowców –akcja cykliczna - przez, np. semestr, robimy rundy (raz w miesiącu, raz w tygodniu na początku zajęć), punkty z kilku rund sumują się, a na koniec semestru zwycięska drużyna dostaje nagrodę (sami ustalacie jaką).

Możecie też rozgrywać Ligę nie drużynowo, ale indywidualnie.

Jeśli jesteś zainteresowany/a gotową grą, to zapraszam Cię do Złotego nauczyciela. Tam znajdziesz ŁOWCÓW BŁĘDÓW, czyli zbiór tekstów z błędami i karty odpowiedzi dla nauczyciela.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz