LEKCJA (obejmuje dwie jednostki lekcyjne)
Temat: Jesteśmy uczniami w Szkole Latania.
Cel: opisuję miotłę i redaguję instrukcję obsługi latającej miotły
KSU: korzystam ze schematu opisu przedmiotu; stosuję słownictwo charakterystyczne dla opisu rzeczy; wskazuję elementy ważne w instrukcji; rozwiązuję krzyżówkę dotyczącą wątku głównego komiksu
Środki dydaktyczne: miotły (tyle, ile grup), tablica multimedialna, skserowana krzyżówka dla każdego ucznia, ,,fruwające" pytania - tyle, ile grup
Uwaga! Aby urozmaicić lekcję i wprowadzić w jej klimat, warto przebrać się za czarownicę.
1. Witamy młodzież w Szkole Latania. Przedstawiamy się jako jej dyrektorka (ja przybieram godność Hermenegildy Kociubińskiej) i informujemy o celach lekcji. Zapisujemy temat.
2. Włączamy PREZENTACJĘ , omawiamy i zapisujemy schemat opisu rzeczy do zeszytu (tylko fioletowe plansze):
Schemat opisu przedmiotu
1. Przedstawienie rzeczy (Co to jest?, Do czego służy?, Od kogo otrzymałeś?)
2. Cechy charakterystyczne:
- wielkość,
- kształt,
- kolor,
- materiał,
- części, z których się składa.
3. Moja opinia o przedmiocie.
3. Rozdajemy kwiatek- schemat, w którego płatkach opisujemy grupową miotłę. Kwiatek wycinamy i wklejamy tak, by składał się do środka. W środkowym pustym polu malujemy opisywaną miotłę.
Grupy odczytują swoją pracę. Uczulamy na niepowtarzanie konstrukcji składniowych.
4. Wracamy do PREZENTACJI , omawiamy żółte plansze dotyczące tworzenia instrukcji obsługi. Zapisujemy w zeszytach informacje ukrywające się w ,,oczku" pod wskazówkami. Uczniowie w grupie tworzą instrukcję, następnie prezentują swoje prace.
5. Wg instrukcji uczniów nauczyciel wsiada na miotłę i ,,lata" po klasie. Następnie informujemy, że czas na praktykę uczniów Szkoły Latania.
Rozdajemy KRZYŻÓWKĘ. Poza salą wywieszamy FRUWAJĄCE PYTANIA Zadaniem uczniów jest ,,polecieć" po hasło do krzyżówki. ,,Leci" jedna osoba z grupy, po znalezieniu odpowiedzi, ,,leci" kolejna. Gdy pierwsza z grup rozwiąże całą krzyżówkę, przerywamy zabawę i sprawdzamy poprawność wykonania zadania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz