Zakochałam się w metodzie stacji! Najchętniej korzystałaby z niej codziennie i na każdej lekcji. Ale i miód w nadmiarze może obrzydnąć, więc dozuję sobie tę przyjemność. Postanowiłam się podzielić moimi pomysłami na stacje z ww. lekturą.
Na początek było losowanie grup, a następnie losowanie stacji, od której zaczną pracę. Grup było 4, stacji o 2 więcej. Były różnie punktowane. Uczniowie sami decydowali, w jakiej kolejności będą wykonywać kolejne zadania i na jaką ocenę (ilość punktów decydowała o ocenie za pracę na lekcji). Liczyła się nie tylko wiedza i umiejętności, ale także spryt, bo tak trzeba było sobie zaplanować pracę, by nie zostać zablokowanym przez innych. A oto moje stacje z krótkim komentarzem. Muszę dodać, że inspirowałam się kartami pracy do lektury wydawnictwa Nowa Era.
STACJA 1 za 1 pkt.
Ułóżcie puzzle, a dowiecie się, jak brzmi dzisiejszy temat
zajęć. Zapiszcie go w zeszycie, a następnie włóżcie układankę z powrotem do
koperty. Nie ułatwiajcie zadania innej grupie.
Temat brzmiał: „Szczęśliwy ten, kto nauczył się ze spokojem ducha stawiać
czoło trudnościom życia.”(W. Szekspir) Portret
rybaka ręką Hemingwaya nakreślony.
Był podzielony na kilka kawałków. Ponieważ nie sprawdzał wiedzy, dlatego za 1 punkt.
STACJA 2 za 2 pkt.
Wejdźcie na stronę: http://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=36ca884e2e05 .
Ułóżcie
puzzle. Klikając w ikonę obrazka, podejrzycie, jak ma wyglądać rozwiązanie
zadania. Po zakończeniu zadania odpowiedzcie na pytanie: Czy przedstawiona na
portrecie osoba mogłaby być Santiago? Swoje zdanie uzasadnijcie.
STACJA
3 za 2 pkt.
Zapoznajcie
się z informacjami na temat listu motywacyjnego w podręczniku s.219.(korzystam z wyd. GWO) Następnie
wykonajcie poniższe zadanie.
Wyobraźcie
sobie, że Santiago stara się o przyjęcie do pracy w Hawańskim Przedsiębiorstwie
Połowu Ryb. Uzupełnijcie wzór listu motywacyjnego tak, aby pomóc rybakowi w
przygotowaniu wymaganego przez pracodawcę dokumentu.
..............................,....................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
Dyrektor
Hawańskiego
Przedsiębiorstwa Połowu Ryb
W związku z
ogłoszeniem zamieszczonym w gazecie zgłaszam swoją kandydaturę na stanowisko
......................................................................................................
Od wielu lat zajmuję się
................................................................................................
.Posiadam do tego niezbędne umiejętności, takie jak .....................................................................................................
Ponadto ostatnio pokonałem na morzu
...................................................................................
co świadczy o moich ...................................................................................................................................
Ukończyłem już 70 lat, jednak ciągle
.....................................................................................................
Uważam, że
wyżej wymienione cechy i umiejętności
.......................................................................................................................................................................
..........................................
STACJA 4 za 3 pkt.
Odpowiedz na pytania dotyczące głównego
bohatera opowiadania Ernesta Hemingwaya. (metodą gwiazdy pytań - nie mogę wkleić karty, nie wiem jak to zrobić. Okazuje się, że nie jestem dobra w obsłudze własnego bloga, hi, hi)
Kto opiekował się starym człowiekiem?
Czym interesował się mężczyzna?
Co było głównym celem bohatera?
Do jakich wydarzeń z młodości bohater powracał w snach?
W jaki sposób mieszkańcy traktowali rybaka?
STACJA 5 za 3 pkt.
Uzupełnij schemat cytatami z tekstu
opisującymi wygląd rybaka.
STACJA 6 za 3 pkt.
Opisz chatę rybaka i jego łódź. Następnie wyjaśnij, czego
można się dowiedzieć o Santiago na podstawie zgromadzonych informacji.
DOM .............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
ŁÓDŹ
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
WNIOSKI
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
Uczniowie uzupełniali w formie karty pracy stacje 4,5,6 i wklejali jako notatkę do zeszytu. Praca domowa brzmiała: wyjaśnij, jak rozumiesz temat lekcji; co ma wspólnego z omawiana lekturą. Dla chętnych: portret Santiago na kartce A4 dowolną techniką na dodatkową ocenę.
Jestem pod wrażeniem.... Świetnie przygotowana lekcja, rewelacyjny materiał.... Kradnę, jeśli mogę, tym bardziej ,że w przyszłym tygodniu zaczynam i ja przygodę z Santiago... Dzięki za inspirację...
OdpowiedzUsuńMiło mi być inspiracją dla kogoś.
OdpowiedzUsuń