poniedziałek, 20 marca 2017

Akcja lektura - na tapecie jeszcze raz "Stary człowiek i morze"


Zakochałam się w metodzie stacji! Najchętniej korzystałaby z niej codziennie i na każdej lekcji. Ale i miód w nadmiarze może obrzydnąć, więc dozuję sobie tę przyjemność. Postanowiłam się podzielić moimi pomysłami na stacje z ww. lekturą.
Na początek było losowanie grup, a następnie losowanie stacji, od której zaczną pracę. Grup było 4, stacji o 2 więcej. Były różnie punktowane. Uczniowie sami decydowali, w jakiej kolejności będą wykonywać kolejne zadania i na jaką ocenę (ilość punktów decydowała o ocenie za pracę na lekcji). Liczyła się nie tylko wiedza i umiejętności, ale także spryt, bo tak trzeba było sobie zaplanować pracę, by nie zostać zablokowanym przez innych. A oto moje stacje z krótkim komentarzem. Muszę dodać, że inspirowałam się kartami pracy do lektury wydawnictwa Nowa Era.




STACJA 1 za 1 pkt.
Ułóżcie puzzle, a dowiecie się, jak brzmi dzisiejszy temat zajęć. Zapiszcie go w zeszycie, a następnie włóżcie układankę z powrotem do koperty. Nie ułatwiajcie zadania innej grupie.

Temat brzmiał: „Szczęśliwy ten, kto nauczył się ze spokojem ducha stawiać czoło trudnościom życia.”(W. Szekspir) Portret rybaka ręką Hemingwaya nakreślony.
Był podzielony na kilka kawałków. Ponieważ nie sprawdzał wiedzy, dlatego za 1 punkt.



STACJA 2 za 2 pkt.
Ułóżcie puzzle. Klikając w ikonę obrazka, podejrzycie, jak ma wyglądać rozwiązanie zadania. Po zakończeniu zadania odpowiedzcie na pytanie: Czy przedstawiona na portrecie osoba mogłaby być Santiago? Swoje zdanie uzasadnijcie.

STACJA 3 za 2 pkt.
Zapoznajcie się z informacjami na temat listu motywacyjnego w podręczniku s.219.(korzystam z wyd. GWO) Następnie wykonajcie poniższe zadanie.
Wyobraźcie sobie, że Santiago stara się o przyjęcie do pracy w Hawańskim Przedsiębiorstwie Połowu Ryb. Uzupełnijcie wzór listu motywacyjnego tak, aby pomóc rybakowi w przygotowaniu wymaganego przez pracodawcę dokumentu.

                                                                                                             ..............................,....................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
                                                                       Dyrektor
                                                                       Hawańskiego
                                                                       Przedsiębiorstwa Połowu Ryb

            W związku z ogłoszeniem zamieszczonym w gazecie zgłaszam swoją kandydaturę na stanowisko ......................................................................................................
Od wielu lat zajmuję się ................................................................................................ .Posiadam do tego niezbędne umiejętności, takie jak .....................................................................................................
Ponadto ostatnio pokonałem na morzu ................................................................................... co świadczy o moich ...................................................................................................................................
Ukończyłem już 70 lat, jednak ciągle .....................................................................................................
            Uważam, że wyżej wymienione cechy i umiejętności
.......................................................................................................................................................................
                                                                                                                        ..........................................
 
STACJA 4 za 3 pkt.
 Odpowiedz na pytania dotyczące głównego bohatera opowiadania Ernesta Hemingwaya. (metodą gwiazdy pytań - nie mogę wkleić karty, nie wiem jak to zrobić. Okazuje się, że nie jestem dobra w obsłudze własnego bloga, hi, hi)
Kto opiekował się starym człowiekiem?                                     
Czym interesował się mężczyzna?                                          
Co było głównym celem bohatera?   
Do jakich wydarzeń z młodości bohater powracał w snach?                            
W jaki sposób mieszkańcy  traktowali rybaka?                                               

STACJA 5 za 3 pkt.
Uzupełnij schemat cytatami z tekstu opisującymi wygląd rybaka.








STACJA 6 za 3 pkt.
Opisz chatę rybaka i jego łódź. Następnie wyjaśnij, czego można się dowiedzieć o Santiago na podstawie zgromadzonych informacji.

DOM .............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
ŁÓDŹ
 .............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
WNIOSKI
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................


 Uczniowie uzupełniali w formie karty pracy stacje 4,5,6 i wklejali jako notatkę do zeszytu. Praca domowa brzmiała: wyjaśnij, jak rozumiesz temat lekcji; co ma wspólnego z omawiana lekturą. Dla chętnych: portret Santiago na kartce A4 dowolną techniką na dodatkową ocenę.