Cel: odszukuję pierwszą gwiazdkę i ratuję święta
KSU: odszyfrowuję wyrazy i podaję wskazaną ich formę gramatyczną; redaguję zaproszenie; znajduję w tekście kolędy określone środki poetyckie; określam typ zdania złożonego; współpracuję w grupie
Środki dydaktyczne: dwie skrzyneczki - jedna na kod, druga na kluczyk; lusterko; koperty; zdrapki; kolorowy i zwykły papier ksero, na którym wydrukowane są zadania; komputer z dostępem do Internetu
UWAGA- Ograniczona przestrzeń (sala lekcyjna) oraz czas (potem lekcje w tej sali miały inne klasy) sprawiły, że proponowany ER nie zawiera skomplikowanych zagadek, jest przeznaczony dla uczniów przeciętnych (klasa7-8, choć zmieniając zadania można dopasować do każdej grupy wiekowej) na 40 minut. Warto mieć przygotowane w zanadrzu jeszcze jedno zadanie, gdyby grupy wykonywały zadania w szybkim tempie oraz zadbać o świąteczne gadżety w klasie, by wprowadzić odpowiednią atmosferę.
Przed lekcją poukrywałam w sali koperty z zadaniami, np. przykleiłam pod stolikami, krzesłami, umieściłam pod doniczką, na oknie, między książkami, itp.
1. Podział uczniów na grupy - ja użyłam wydrukowanych postaci elfów i losowo uczniom rozdałam.
(wszystkie poniższe wizerunki elfów wzięte ze strony pl.freepik.com)
Zapytałam czy widzieli informację na drzwiach - kto i czego dokonał. Następnie poinformowałam, że jedyną nadzieją na uratowanie świąt są elfy z tej klasy.
2. Wiadomość od Mikołaja - puściłam uczniom wiadomość nagraną dzięki www.narakeet.com (dodatkowo na tablicy multimedialnej możecie wrzucić zdjęcie Mikołaja)
3.Uczniowie poszukują zadań ukrytych w sali. Koperty każdej grupy zostały oznaczone elfami, które pomogły mi w podzieleniu ich na grupy.
4. Po znalezieniu zadań uczniowie rozwiązują zadania. Sprawdza Szef Elfów, czyli nauczyciel. Po wykonaniu zadania uczniowie otrzymują prezent z kodem do kłódki ukryty pod zdrapką (zdrapki kupiłam w Tigerze, ale można nabyć na Allegro).
Zadanie 1 BOMBKA (wydrukowałam na kolorowym papierze, wycięłam kształt, ukryłam w kopercie)
Zadanie 2 - ŚWIATECZNE ZDANIA (zdania wzięte od Karoliny Strógarek https://niecodziennoscszkolna.blogspot.com/ )
Zadanie 3 - ZAKODOWANY PRZEPIS NA PIERNICZKI (inspiracja Karolina Strógarek)
Zadania dodatkowe zostały przeze mnie przygotowane, by podać grupom, jeśli zbyt szybko rozwiązują zadania, np. zanim dostaną ostatnią cyfrę kodu ukrytą w prezencie.
Zadanie dodatkowe - POETYCKA CHOINKA (tu uczniowie korzystają z telefonów własnych z dostępem do Internetu, choinki wydrukowałam na zielonym papierze i wycięłam kształt)
Zadanie dodatkowe - TANGRAM z frazeologizmami
W trakcie wykonywania zadań puszczałam świąteczne piosenki.
5. Gdy pierwsza grupa rozwiąże zadania, ma wszystkie cyfry kodu. Może otworzyć skrzynię. W tym czasie pozostałe elfy dalej pracują, bo może się okazać, że mają jeszcze szansę.
W skrzynce okazuje się, że nie ma gwiazdki, a lusterko, kluczyki i dziwnie napisana wiadomość.
Treść wiadomości została napisana wspak za pomocą generatora https://www.flipyourtext.com/
W zadaniu chodzi o to, że grupa musi namówić pozostałe elfy na wspólne odśpiewanie kolędy ,,Dzisiaj w Betlejem". (Moja młodzież poprosiła o włączenie karaoke na YT )
Po odśpiewaniu pojawiła się kolejna skrzynka - do niej pasował kluczyk. W jej środku znajdowała się gwiazdka i świąteczna premia dla wszystkich - cukierki :)