niedziela, 20 sierpnia 2023

Akcja inspiracja - sposób na ortografię cz.4

 Oto kolejna porcja pomysłów na zajęcia z ortografią. O wcześniejszych mogliście poczytać TU, TU i TU ;)

ORTOGRAFICZNE KIESZONKI

Rozdajemy uczniom kieszonki. Wycinają je i wklejają do zeszytu. Następnie tną w paski papier, na którym zapisują wyrazy pasujące do wskazanej zasady. Słowa może dyktować nauczyciel albo uczniowie mogą sami wyszukiwać w słowniku/podręczniku/ wskazanym tekście. Można też rozwiesić słowa po sali czy wyświetlać na tablicy multimedialnej. 
Można też przygotować zestaw słów i wydrukować każdemu uczniowi, który wytnie je i położy do odpowiedniej kieszonki. Uważam, że lepiej jest, gdy uczeń samodzielnie zapisze, bo utrwala pisownię poprzez wprowadzenie pamięci ruchowej.
Gotowe kieszonki możesz nabyć  TUTAJ.

ORTOGRAFICZNA GIMNASTYKA

O tym, że ruch wspomaga nauczanie pisałam wcześniej. Wpis znajdziesz TU, tam też o bieganym dyktandzie. 
Warto jednak wprowadzić - może nawet na stałe jako ćwiczenia śródlekcyjne - ortograficzną gimnastykę. Nie potrzebujemy do tego dodatkowych rekwizytów, tylko trochę miejsca między ławkami.
Utrwalanie wielkiej i małej litery: nauczyciel podaj wyraz, a uczniowie, jeśli zapisujemy go wielką literą, podskakują, a jak małą kucają.
Utrwalanie ż/rz, ó/u, h/ch: 
1 wariant: podnoszenie ręki lewej lub prawej (ustalamy, która co oznacza); przysiad lub skłon; podnoszenie obu rąk do góry i ,,wkręcanie żarówek" lub pajacyk; łapiemy się za głowę lub kostki
2 wariant: zawieszamy z jednej strony klasy, np. ż, a z drugiej rz. Dzieci pośrodku. Na wypowiedziane przez nauczyciela słowo biegną do odpowiedniej litery.
Utrwalanie łącznej i rozłącznej pisowni: rozłącznie ręce w bok, kiedy razem ręce splatamy.

DOMINO ORTOGRAFICZNE
Gra w grupach od 3 do 5 osóbKażdy z uczestników otrzymuje po 5 kartoników z wyrazami. Pozostałe kartoniki leżą odwrócone na stoliku– „w banku”. Poprzez wyliczankę lub rzut kostką decydujemy, kto rozpoczyna grę czyli kto jako pierwszy wykłada na stół jedną ze swoich kart. Następnie kolejny uczestnik dokłada do niej kolejną kartę, ale taką, która pasuje. Karty pasują do siebie na zasadzie: ostatnia litera jednego wyrazu jest taka sama jak pierwsza litera kolejnego. Jeśli uczestnik nie ma pasującej – z jednej lub drugiej strony- karty, wówczas dobiera dla siebie nową kartę spośród leżących na stoliku ”w banku”. Jeśli i ta karta nie pasuje, to traci kolejkę i ruch należy do kolejnego uczestnika. Gra toczy się do momentu, gdy już nikt nie może dołożyć żadnego wyrazu. Wygrywa ten, kto ma w ręku najmniej kart lub komu udało się pozbyć wszystkich kart. 
Do nabycia:
- domino ortograficzne z Ó
- domino ortograficzne z U
- domino ortograficzne z Ż
- domino ortograficzne z RZ
- domino ortograficzne z H
- domino ortograficzne z CH