Oto 5 sposobów na zapamiętanie wyrazów z trudnością ortograficzną:
1) PODWÓJNE (czyli ortograficzny odpowiednik dooble)
Należy przygotować zestaw kart (kół w moim przypadku) z wyrazami z ćwiczoną trudnością ortograficzną. Wyrazy powinny się co jakiś czas powtarzać. Najlepiej gra sprawdza się w grupie do 5 osób. Każdy z uczestników otrzymuje taką samą liczbę kart. Zadaniem jest jak najszybsze pozbawienie się swojego zestawu poprzez wypatrzenie dwóch identycznych wyrazów na karcie, która leży na stole i na jednej ze swych kart. Wygrywa osoba, która pozbędzie się wszystkich. Gra jest szybka, więc można rozegrać kilka rund.
2) ORTOGRAFITTI (czyli ortograficzne rysowanki)
Wariant 1 Każdy z nas ma wyraz/y, które trudno mu zapamiętać, mimo usilnych prób. Warto pobawić się z dzieciakami w grafficiarzy i poprosić o zapisanie trudnego wyrazu ozdobnym pismem na całej stronie w zeszycie. Prace tego typu możecie podpatrzyć u Wioletty Rafałowicz. KLIK
Wariant 2 Uczeń tworzymy rysunek trudnego wyrazu z literą sprawiającą trudność. Przykłady poniżej pochodzą z książki ,,Ortografia obrazkowa" Joanny Glasman.
PIÓRO HYDRANT
autor: Monika Puszek3) ORTOWIERSZYKI (czyli ortograficzna pamięć)
Pamiętam do dziś powyższy wiersz ortograficzny (i inne) Witolda Gawdzika, których nasza polonistka kazała się mi uczyć na pamięć, bo miałam ogromne problemy z ortografią. Rzeczywiście mi pomogły. Wyrazy, które się w nich znajdowały, zapamiętałam na zawsze.
5) SUDOKU (czyli logika w służbie ortografii)
Ode mnie do pobrania dostajecie SUDOKU z RZ.
W jego stworzeniu pomógł mi generator SUDOKU na www.edu-games.org
Jak w nim tworzyć? Na pewno pomocny będzie filmik Agnieszki Pietnoczki z Edukacji na tik toc FILM
Warto zajrzeć do trzech moich starszych wpisów, w których też poruszam tematykę ortografii