Przedstawiam Wam 5 pomysłów na utrwalanie zasad ortograficznych:
1) PUZZLE
Przygotuj trzyczęściowe puzzle. W części środkowej umieść zasadę, po bokach przykłady. Pocięte i wymieszane puzzle rozłóż na stole. Zadaniem ucznia jest złożyć puzzle. Trudno wykonać układankę dla każdego ucznia, ale to narzędzie do utrwalenia możesz użyć do pracy w grupie lub jako jedną ze stacji. Świetnie sprawdza mi się na zajęciach wyrównawczych.
Puzzle do nabycia TUTAJ
2) ORTOGRAFICZNE 5 SEKUND
Przygotowane karty kładziemy pytaniami do dołu na stoliku, który ustawiamy na środku sali. Klasę dzielimy na 4 grupy, które ustawiamy po każdym boku stołu. Osoba z pierwszej grupy czyta pytanie osobie z grupy naprzeciwko. Osoba z drugiej grupie musi odpowiedzieć w ciągu 5 sekund. Jeśli tego nie zrobi (idzie na koniec swojej grupy), na pytanie może odpowiedzieć osoba, która je czytała. Jeśli odpowie, zatrzymuje kartę, jeśli nie, wraca na spód kart z pytaniami. Następnie osoba z grupy drugiej czyta osobie z grupy pierwszej. Potem osoba z grupy trzeciej czyta pytanie osobie z grupy czwartej, itd., itp. Dobre zadanie dla uczniów klasy 8. Może być też częścią szkolnego konkursu ortograficznego :)
Grę możesz nabyć TUTAJ
3) TEST NA UWAŻNOŚĆ4) PRZYKŁAD - WNIOSEK (mapa Danielo Stilasa)
O mapie i jej wykorzystaniu pisałam TU
Metoda wspaniale sprawdzi się, gdy dopiero wprowadzamy zasady i stawiamy na samodzielność uczniów. Można taką kartę jak poniżej rozdać każdemu uczniowi lub grupie.
5) MNEMOTECHNIKA
Młodzieży trudno zapamiętać zasady ortograficzne. Mi się sprawdziły krótkie wierszyki i rymowanki opatrzone zabawnym rysunkiem. Skąd wziąć wierszyki? Sięgam po niezawodnego Witolda Gawdzika (Profesora Przecinka) lub wierszyki Małgorzaty Strzalkowskiej. Myślę, że warto dać też możliwość wymyślenia własnych.